Jaskinia Wierzchowska i Dolina Kluczwody

Jaskinia Wierzchowska Górna

Weekend spędzaliśmy w Krakowie, a wracając w niedzielę nie mogliśmy nie wstąpić na Jurę 🙂 Miało lać, więc nie zapowiadało się najlepiej, ale w planach mieliśmy Jaskinię Wierzchowską więc pogoda nie była taka ważna. Na szczęście z każdą godziną było lepiej i nawet udało nam się pospacerzyć w Dolinie Kluczwody 🙂

Jaskinia Wierzchowska Górna to jedna z największych Jaskiń w Polsce, z najdłuższą trasą turystyczną, która liczy okolo 700 m. Znajduje się w miejscowości Wierzchowie przy ul. Spacerowej, na obszarze Dolinek Krakowskich. Zwiedzanie odbywa się w przewodnikiem, o pełnych godzinach. Jaskinia jest oświetlona elektrycznie, ale warto zabrać ze sobą latarki. My nie mieliśmy ale dzieci oczywiście chciały to latarki komórkowe im posłużyły 🙂 Jaskinia Wierzchowska Górna jest ciekawa, jest kilka wystawek tematycznych, w niektórych miejscach tworzą się nacieki, są makiety niedźwiedzia jaskiniowego, lwa i hieny, których kości tu znajdywano. Odnaleziono też ślady człowieka neolitycznego, o czym mówi jedna z komór. Hibernują tu nietoperze, głównie podkowce małe. Polecam wycieczkę do Jaskini Wierzchowskiej Górnej!

Jaskinia Wierzchowska Górna

Przy tej samej ulicy, niedaleko Ryneczku, wśród drzew ukryła się Jaskinia Wierzchowska Dolna czyli Mamutowa. Jest ona o tyle słynna, że poprowadzono w niej ekstremalnie trudne drogi wspinaczkowe, z przewieszeniem, wiodące stropem groty. Najtrudniejsze osiągają stopień VI.6+, ale są też łatwiejsze. Tu wspinaczka może odbywać się nawet w czasie deszczu. Wspinaczy i my natrafiliśmy, którzy mieli tu nawet rodzinny piknik, z wózkiem z maleństwem i z psem, któremu oczywiście moje dziewczyny nie przepuściły 🙂

Potem odwiedzilismy Dolinę Kluczwody, nieco na południe od Wierzchowia. Ładny szlak spacerkowy, z okazałą Skałą Zamkową, sam zamek zaś to kilka kamieni 🙂 Potok Kluczwoda kluczy sobie wśród drzew, dając możliwośc pobiegania i przechodzenia przez rzeczkę po kamieniach i kładce. U wylotu doliny zobaczyć można rekonstrukcję dawnych słupów granicznych, bowiem biegła tu granica między Galicją (zaborem austriackim) a zaborem rosyjskim.

Jaskinia Wierzchowska Górna kasa

25 wrzesień 2015 19:39

A gdzie?? 🙂

25 wrzesień 2015 19:33

Hehe, dzięki 🙂 No już się nam skończyło, po pierwsze szkoła, po drugie pogoda 🙂 Już tak łatwo na weekend nie można wyskoczyć. Ale sporo zwiedziliśmy i mnie też to ogromnie cieszy.

25 wrzesień 2015 19:23

Jestem pod wrażeniem jak wiele w tym roku zwiedzacie. Jesteście po prosu niezmordowani. Normalnie zazdraszczam.

24 wrzesień 2015 09:08

Super Marianie, ja byłam kiedyś dawno temu w drodze do Chorwacji w jakiejs Słoweńskiej jaskini, całkiem możliwe że w  tej 🙂

23 wrzesień 2015 21:15

Wspaniała wycieczka rodzinna.Ja tymczasem również zwiedziłem jaskinie ale Postojnią na Słoweni.

Ostatnio edytowany: 2015-09-23 21:15

Ostatnio edytowany: 2015-09-23 21:22

Ostatnio edytowany: 2015-09-23 21:23

23 wrzesień 2015 12:05

Zahibernował 🙂 Bo to w komorze, gdzie jest najwięcej nietoperzy 🙂

23 wrzesień 2015 11:08

Albo zapadł w sen zimowy 😉

23 wrzesień 2015 10:53

Żywy jest tylko w wakacje chyba, już nam się nie trafił 🙂

23 wrzesień 2015 10:48

Dolina Kluczwody jest super na spacer a jeszcze jesienią. Na pewno tam wrócę bo bardzo mi się to miejsce podobało.

Nietoperek i pajączek ale żywego neandertalczyka nie udało się na fotkę złapać.

23 wrzesień 2015 08:32

Hehe nie widzieliśmy smoka 🙂 Szkoda

22 wrzesień 2015 19:56

te miejsca również pamiętam z wakacji z okolic Ojcowa 🙂 pytanie, czy smok dalej cierpi między skałami w dolinei kluczwody, czy ktoś go w końcu uwolnił, bo na zdjęciach nie przyuważyłam ... 😉

Ostatnio edytowany: 2015-09-22 19:56

22 wrzesień 2015 16:02

Super miejsce. Również zwiedzałam. Całkiem blisko mnie zresztą 😉

22 wrzesień 2015 12:10

Dzięki Marcinie, no dopiero dziś sobie przypomniałam że byłeś na Jurze, super 🙂

22 wrzesień 2015 11:58

Super wycieczka. W końcu miejsce, w którym też byłem (tzn. jaskinia), blisko tam mieszkaliśmy w hotelu. Pięknie się jesień zaczyna, trza brać aparat i ruszać w teren ;-)