muszyna dzień drugi

Dzisiaj postanowiłem zwiedzić kolejne atrakcje muszyny,więc po dotarciu na rynek udajemy się w kierunku kościoła parafialnego pw.św.józefa.Mijamy zabudowania mieszkalne na ul.kościelnej i docieramy pod kościół,niestety kościół jest zamknięty dla zwiedzających,więc zwiedzamy go z zewnątrz,a następnie udajemy się do ogrodu biblijnego który znajduje się tusz obok kościoła.Opłata za zwiedzanie ogrodu jest dobrowolna(należy wrzucić darowizne na rzecz kościoła i ogrodu do puszki).Ku naszemu zaskoczeniu po ogrodzie oprowadza nas przewodnik(o każdej pełnej godzinie).Pani przewodnik w atrakcyjny i zrozumiały sposób próbowała przekazać nam wszystkie ciekawostki związane z tym ogrodem.A więc rośliny, budowle i cytaty z Pisma św. przypominają historię zbawienia. Tak wyglądają Ogrody Biblijne, które powstały przy parafii św. Józefa w Muszynie. Na obszarze jednego hektara posadzono rośliny znane z Ewangelii, a także z Ziemi Świętej. Są palmy, drzewa oliwne, papirusy, winnice, a ponadto zboże, oset czy róże. Pani przewodnik prowadzi nas po wyznaczonych ścieżkach i opowiada o mijających cytatach z bibli.Sprawia to niesamowite wrażenie(jeśli uruchomimy w tym miejscu naszą wyobraznię spotęgujemy wrażenie).Po przejściu całej ścieżki i wysłuchaniu naszej przewodniczki miejsce o zrobiło na mnie osobiście niesamowite wrażenie(polecam każdemu kto będzie w muszynie).Gdy spędziliśmy na ogrodach wyznaczony czas postanowiliśmy zwiedzic jeszcze ostatnią atrakcje jaka była w naszych planach.Atrakcja ta była oddalona od centrum muszyny o ok 2km. więc postanowiliśmy pokonać ten dystans w słonecznej atmosferze która nam dopisała,po pokonaniu wyznaczonej trasy dotarliśmy do rozlewni wody mineralnej muszynianka i w tym momencie naszym oczom ukazał się szukany parking z wejściem do rezerwatu obrożyska.W którym to rezerwacie jest 7 przystanków zaopatrzonych w tablice informacyjne oraz przewodnik . Ścieżka jest (wyjątkowo) usytuowana w rezerwacie leśnym chroniącym reliktowy las lipowy o pow. 100.38 ha.

W opisie do pierwszego przystanku zaznaczono, że warto zwrócić uwagę na liczne gatunki ptaków śpiewających. W rezerwacie stwierdzono występowanie m.innymi : dzięcioł białogrzbiety , dzięcioł czarny , muchołówka żałobna , muchołówka białoszyja , gołąb siniak , w bezpośredniej bliskości granicy rezerwatu ma gniazdo bocian czarney . W pobliżu rezerwatu występuje m.in.: puchacz i włochatka oraz puszczyk uralski . Siedlisko grądowe oraz ukształtowanie terenu pozwala na dogodną obserwację ptaków (widne drzewostany lipowe z domieszką bardzo starych okazów jodły na stromych stokach przeciętych wygodną ścieżką), a sąsiedztwo rozległych kompleksów leśnych z jednej strony a doliny Popradu z naturalnymi łąkami z drugiej czyni teren rezerwatu Obrożyska (i ścieżkę przyrodniczą) bardzo atrakcyjnym ornitologicznie.

Opisana ścieżka powstała z inicjatywy Zarządu Popradzkiego Parku Krajobrazowego. Jest pierwszym i jednym z głównych obiektów dydaktycznych Popradzkiego Parku Krajobrazowego, chętnie i licznie odwiedzanym przez wycieczki szkolne, studentów i w ramach praktyk studenckich, stanowi też atrakcję turystyczną.Po dotarciu do ostatniego przystanku siostrzenica coraz częściej zaczęła marudzić o wracaniu,udało nam się ją przekonać aby pokonała jeszcz dystans ok.1 km i dojdziemy do wyjscia,po przejściu całej ścieżki która zajęła nam ok,1,30h,docieramy do punktu początkowego.Ucieszeni i wyudukowani wracamy do centrum muszyny aby wsiąść do autobusu i pożegnać muszynę.