Stary Sącz i platforma na Woli

Stary Sącz

Stary Sącz to piękne miasteczko, nigdy wcześniej w nim nie byliśmy i dobrze, że choć nam było trochę nie po drodze, to zawitaliśmy do niego 🙂 Urokliwy rynek byłby jeszcze znacznie bardziej urokliwy, gdyby z niego wyrzucić samochody, jesteśmy gorliwie za tym, by rynki uwolnić od aut, przynajmniej częściowo, np. przez połowę rynku (jedną ulicę) przejeżdża ruch, a druga strona jest pozbawiona ruchu. To znacznie upiększa miasto!

W Starym Sączu koniecznie trzeba zajść do klasztotu klarysek. Zakon Świętej Klary, jak bywa nazywany, powstał w 1211 roku, a do Polski w niedługim czasie sprowadziła go bł. Salomea - siostra Bolesława Wstydliwego, ta która przeniosła klasztor klarysek do Skały na Jurze.
Klasztor klarysek w Starym Sączu powstał niewiele później, bo w 1280 roku, za sprawą Świętej Kingi. Klaryski mieszkają tu do dziś i czczą Św. Kingę, która tutaj umarła i której kanonizacji dokonał tu 16 czerwca 1999 roku Ojciec Święty Jan Paweł II podczas swego pobytu w Starym Sączu. Nazywa się ją tutaj Panią Ziemi Sądeckiej.

Stary Sącz Rynek

W Starym Sączu trzeba też zobaczyć Ołtarz Papieski, stanął tu podczas tej samej wizyty Papieża Polaka i co ciekawe stoi do dziś. Styl ołtarza, na który składa się cała architektoniczna konstrukcja, nawiązuje do góralskiej architektury pasterskiej. Konstrukcję podtrzymywały kolumny solne, które nawiązywać miały do faktu, że to dzięki Św. Kindze odkryto złoża soli i dzięki niej powstały kopalnie soli w Wieliczce i Bochni. Kolumne solne niestety nie utrzymały by się w warunkach atmosferycznych panujących na powietrzu, dlatego zostały zastąpione innymi, a oryginalne mieszczą się dziś w Kopalni Bochnia. Ołtarz papieski w Stary Sączu to unikat, bowiem zwykle ołtarze papieskie rozbiera się po wyzycie papieskiej, jednak z powodu dużego zainteresowania mieszkańców i turystów, ten ołtarz postanowiono zostawić na miejscu, na starosądeckich błoniach. Obok powstał Dom Pielgrzyma, gdzie można przenocować o odwiedzić Muzeum Jana Pawła II.

Choć już popołudnie było, do domu daleko, na następny dzień Witaj Szkoło, ale gdy weszliśmy do IT na Rynku w Starym Sączu i Pan pokazał nam mapę, zrodził się kolejny - ostatni punkt na wycieczce! Patrzę na zdjęcie, a tam platforma, mówię, ja ją znam! To była platforma w Woli Kroguleckiej, o której pisała kilka dni wcześniej Mokunka 🙂 Pan powiedział, że ta góra z platformą to Wola. Tak więc sorry Rodzino, jedziemy 🙂 Na szczęście wszystkim się spodobało, choć upał nas wymęczył, bo pojechaliśmy na dolny parking i kawałek trzeba było się wspiąć. Platforma jest super, widoki niemal dookoła, piękne górki, w dole malowniczy Poprad, cudo świata 🙂 I tak zakończyliśmy naszą podróż do Krynicy, choć jeszcze nie opisałam drogi dojazdowej 😉

Stary Sącz kościół Św Elżbiety

01 sierpień 2016 16:52

Dzięki 🙂

01 sierpień 2016 15:00

Piękne misasto muszę je odwiedzić i będę podgladać wasze wycieczki 🙂 czytac relacje 🙂

09 wrzesień 2015 14:35

Piękne miasto i piękne zwiedzanko

pozdrawiam.

09 wrzesień 2015 09:35

Dziękuję Wam, to jest region który chciałabym jeszcze przynajmniej raz odwiedzić, na razie liznęliśmy, ale piękne miasta warto choćby liznąć 🙂

09 wrzesień 2015 09:26

Piękne miasteczko, my byliśmy w tym roku przejazdem jeno ;-)

Fajne widoki z tej platformy.

08 wrzesień 2015 20:50

Ale super szybko mieliście możliwość zobaczyć platfromę odkrytą przez mokunkę.  Zazdroszczę!

08 wrzesień 2015 19:31

No nie zwiedzamy jednego miejsca na dzień tylko sporo miejsc w ciągu dnia, dlatego nie możemy pozwolić sobie na tak dokładne zwiedzanie, tym bardziej że historyczne ciekawostki, które Ciebie interesują, nie są niestety wcale ciekawe dla naszych dzieci, więc musimy patrzec na całą rodzinę podczas zwiedzania 🙂 A i tak bardzo się cieszę że w ogóle byliśmy w tym miejscu bo jest piękne i widzieliśmy to co dla nas było najważniejsze i na ile czas nam pozwolił

A co do atrakcji, taka moja rola 🙂 Dodałam atrakcje Krynicy, Muszyny, wszystkie cerkwie, teraz przyszła kolej na Wolę i Stary Sącz który dopiero zaczęłam, jeszcze została podróż do Krynicy, po po drodze zwiedziliśmy kilka miejsc 🙂 Jako że muszę dodawać opisy miast i atrakcji, a nie tylko wycieczek, to zawsze trwa mi to dłużej 🙂 A robię od razu atrakcje, bo potem się zapomina o takich pojedynczych, których na naszych trasach nie brakuje, jak cerkiewki w jakiś wioskach 🙂

Ostatnio edytowany: 2016-08-01 16:52

08 wrzesień 2015 18:27

Widzę Aniu, że faktycznie dopiero opisywałam Stary Sącz i platformę w Woli Kroguleckiej i proszę, jak  szybko tam zawitaliście 🙂 Platforma chyba Ci sie spodobała, bo już wstawilaś w atrakcjach 😉

Zastanawiam się jednak  czy celowo pominęliście w Starym Sączu  Muzeum a  zarazem Dom ks. Józefa Tisznera? Nic nie piszesz i nie widzę rownież fot ze źrodełka Świętej Kingi oraz kapliczki tuż obok źródełka !

To bardzo ciekawe miejsca,  tak bardzo związane ze Starym Sączem i tak charekterystyczne dla tego  klimatycznego miasteczka .Opisane we wszystkich przewodnikach !

Jeśli tam nie byłiście, to naprawdę  wielka szkoda .....

Ostatnio edytowany: 2015-09-08 18:30

08 wrzesień 2015 15:26

Piękne miasto z wyjątkowym ołtarzem papieskim.Zazdraszczam zobaczenie tej niesamowitej platformy.