Beskid Śląski: Wisła Głębce – Gościejów, Trzy Kopce – Wisła Uzdrowisko.

, Roman Świątkowski

Trasa: Wisła Głębce (szlak czarny) – Dom Turystyczny PTTK „Nad Zaporą” (nieczynny, ul. Wyzwolenia) – Nowa Osada (szlak zielony) – Czupel 882mnpm (szlak zielony) – Smerekowiec 835mnpm ( szlak żółty) – Wierch Gościejów (szlak żółty) – Schronisko Prywatne „Telesferówka” (szlak żółty) – Trzy Kopce 803mnpm (szlak żółty) – Kamienny 790mnpm (szlak żółty) – Wisła Uzdrowisko.

Wycieczkę zaplonowaliśmy do jednej z najbardziej popularnej miejscowości turystyczno-wypoczynkowej w Polsce , a jest nią Wisła. Wisła dysponuje wieloma pieszymi trasami, po których nie raz wędrowaliśmy. Dziś również czeka nas górski klimat, malownicze krajobrazy, piękna panorama Beskid oraz Wisły. Dzień też nie jest przypadkowy. Wędrówkę rozpoczynamy na stacji PKP Wisła Głębce, przy nowo wyremontowanym budynku dworca. Jest to ostatni przystanek na tej trasie. Ruszamy za oznakowania mi szlaku czarnego i żółtego. Na końcu ul. Kasztanowej szlaki się rozgałęziają i pojawia się szlak zielony. Zasadniczo moglibyśmy kierować się od tego miejsca za zielonym szlakiem, ponieważ jest to ten szlak, którym będziemy kierować się w dalszej wędrówce. My postanawiamy nadłożyć troszkę drogi i kierujemy się za szlakiem czarnym. Po 45 minutowej wędrówce, docieramy pod zaporę Wisła Malinka. Piękne miejsce, z wieloma atrakcjami, to tutaj w zasadzie kończy płynąć potok Wisełka, a zaczyna się rzeka Wisła. Nad zaporą znajduję się również nieczynny niestety Dom Turystyczny PTTK „Nad Zaporą”. Z tego miejsca początek ma szlak żółty, kiedyś i szlak zielony ten którym byśmy oraz będziemy wędrować ale ze względu na wybudowaną skocznie Adama Małysza, trasę szlaku zmieniono . Od Domu Turystycznego PTTK kierujemy się w kierunku Wisły Uzdrowisko ul. Wyzwolenia mijamy Chatę Kocyana – drewniana chata góralska z wystawą starego sprzętu gospodarstwa domowego oraz galerią. Postanawiamy jeszcze podejść pod skocznię narciarską im. A.Małysza. a dopiero potem podążyć ul. Wyzwolenia w kierunku poszukiwania na tej że ulicy szlaku zielonego. Sama skocznia istniała już wcześniej i powstała w 1933r ale była drewnianą konstrukcją, dopiero w po przebudowie trwającej 6 lat otwarto obecny obiekt w 2008r i nazwano naszym najlepszym skoczkiem. Czas wrócić do wędrówki. W Wiśle Nowa Osada, pojawia się szlak zielony, za którym idziemy, mijamy stację narciarską „Nowa Osada”. Szlak prowadzi dość krętą trasą. Odcinek prosty, na wprost szczyt Czupel 882mnpm, szlak prowadzi omijając obecnie szczyt. Jeśli ktoś chce może podejść na wierzchołek i zejść po drugiej stronie. Łagodne zejście na Smerkowiec 835mnpm , gdzie napotykamy węzeł szlaków. Tutaj kończy prowadzący dotychczas nas szlak zielony, a pojawia się szlak żółty, za którym podążamy w kierunku wierzchołka Trzech Kopców. Szlak prowadzi wygodną leśną drogą przez Gosciejów 818mnpm. Po 30 minutowej wędrówce docieramy do prywatnego schroniska „Telesferówka” z charakterystycznym smokiem i garbusem. Widoki spod schroniska takie, że nie trudno się tutaj na dłużej nie zatrzymać. Bigosik, piwko, podziwianie widoków i ruszamy dalej. Trasa dalej nieraz przeze mnie opisywana, Trzy Kopce 803mnpm, Kamienny 790mnpm, Os. Jarzębata . Szlak prowadzi nas przez chwilę otwartym terenem, polaną , z której roztacza się piękny krajobraz na pasmo Wlk. Stożka i Wlk. Czantorii. Docieramy do Wisły Uzdrowisko po godzinnym schodzeniu, w sam raz. Jak co roku pod koniec sierpnia w Wiśle odbywa się Beskidzki Piknik Country „Wiślaczek” na który staramy się przybyć. I w tym roku również zaszczyliśmy swą obecnością. Impreza taka jak zawsze i jak wszędzie rozpoczyna się paradą, korowodem pięknych motocykli Harleyów i nie tylko.

Widok na Wielką Czantorie, Roman Świątkowski
Wisła, Roman Świątkowski
2015-08-22

04 wrzesień 2015 18:15

No Romku,nieźle powędrowałeś w tym roki...i Bieszczady i Beskidy i jeszcze Tarnowskie Góry zaliczyłeś. Super:-)

04 wrzesień 2015 10:32

[cytuj autor='Turysta Kulturowy Barsolis Karol ']piekny "spacerek" i piekne strony   Karol   PS . Nawet Biesczady  Ciebie   nie  wykonczyly -TY to mozesz - podziwiam  ,podziwiam Twoj  trud   [/cytuj]

Wielkie dzięki Karolu, a no nie wykończyły ale jakbym zrobił tyle kilosów co Ty po Polsce wtedy kto wie.

04 wrzesień 2015 08:29

piekny "spacerek" i piekne strony

Karol

03 wrzesień 2015 19:16

Super 🙂 Miło mi to słyszeć, tak dworzec nówka, rok temu było otwarcie, rynek niezły, a sztolnia to sztolnia unikat, ponoć w styczniu przyszłego roku mają papiery do Paryża iść w sprawie wpisu Kopalni naszej do Listy Unesco, fajnie 🙂

03 wrzesień 2015 19:00

[cytuj autor='Piernikarczyk Anna']Romku, a jak miałabym nie poznawać, skoro to moje miasto rodzinne 😉 Byliście ?? 🙂 [/cytuj]

Tak byliśmy, troszkę pozwiedzaliśmy Twoje miasto, a na ryneczku małe zimne piwko. Łady dworzec autobusowy, jak byłem ostatnio parę lat temu nie byłogo jeszcze. Cel przyjazdu oczywiście zwiedzanie, a głównie Sztolnia "Czarnego Pstrąga". Fajna przejażdzka łodzią. Ładne miasto z historią.

03 wrzesień 2015 17:43

03 wrzesień 2015 17:15

[cytuj autor='Piernikarczyk Anna']Pięknie, dużo robicie jednego dnia ! 🙂 Fajnie, że odwiedziliście piknik, nie słyszałam o nim [/cytuj]

Aniu piknik organizowany jest co roku już parę lat zawsze pod koniec sierpnia a nazwa pełna to  XVII Beskidzki Piknik Country "Wiślaczek Country" - już dziś zapraszam Was za rok.

Kwiz dla Ani

Mam pytanie czy poznajesz to miejsce w dołączonej fotce

03 wrzesień 2015 14:39

Pięknie zakończenie wędrówki piknikiem. Jesteście wspaniali wędrowcy.