Beskid Mały- Czupel 933mnpm, Magurka Wilkowicka 909mnpm.

Dwór w Łodygowicach z XVIIw, Roman Świątkowski

Beskid Mały: Magurka Wilkowicka 909mnpm, Czupel 933mnpm.

Trasa: PKP Łodygowice szlak czerwony – Lipka 425mnpm szlak czer.- Pod Przysłopem 587mnpm szlak czerw.- Przysłop 629mnpm szlak czerw.- Pod Czuplem 972mnpm szlak czerw, nieb. – Rogacz 898mnpm szlak czerw., nieb.- Pod Czuplem szlak nieb.- Czupel 933mnpm szlak nieb.- Magurka Wilkowicka 909mnpm (schr. PTTK na Magurce) szlak czerw, żółty, czarny.- Rogacz 828mnpm szlak czerw, czarny- PKP Bielsko Biała Mikuszowice.

, Roman Świątkowski

Czas przejścia: 5godz 10 minut.

START- PKP Łodygowice. Wędrówkę rozpoczynamy od dotarcia pociągiem relacji Katowice-Zwardoń na peron stacji PKP Łodygowice. Spod zaniedbanego i oczywiście nieczynnego budynku Dworca początek mają dwa piesze szlaki turystyczne, szlak zielony biegnący w kierunku Czerniaków i szlak czerwony biegnący do Miedzybrodzia Bialskiego, szlakiem tym będziemy przez pewien okres czasu wędrować ale zanim powędrujemy nim postanowiliśmy troszkę zwiedzić Łodygowice. Podążyliśmy za oznakowania mi szlaku zielonego, które biegną do takich atrakcji jak drewniany Kościół pw. św. Szymona i Judy Tadeusza z 1634-36 r. (zabytek klasy 1) czy Zespół zamkowo-parkowy z Dworem nazywany również Zamkiem Łodygownickim wybudowany w XVII w. Ulicą Rzeczną wracamy na trasę szlaku czerwonego, przechodzimy przez most położony na rz. Żylica, a za sklepem spożywczym skręcamy w prawo w wąską drogę prowadzącą pomiędzy posesjami. Gdy kończą się zabudowania droga asfaltowa zmienia się w drogę gruntową , za to za naszymi plecami ukazuje się nam piękna panorama Beskidów z charakterystycznym szczytem Skrzyczne. Podchodząc, troszkę dalej i wyżej docieramy na polanę (Lipka 425mnpm) z której podziwiamy Kotlinę Żywiecką, pasmo Rysianki, Abrahamów, Mały Beskid, Beskid Śląski. Szlak przez moment prowadzić będzie nas odkrytą polaną, a przy charakterystycznym drzewie z zawieszoną kapliczką skręcimy w prawo w kierunku wysokiego lasu. Szlak powoli pnie się do góry ale niezbyt ostro. Humory dopisują jak i również pogoda. Mijamy prywatną posesję, a po kilkunastu minutach docieramy do skrzyżowania szlaków Pod Przysłopem 587mnpm gdzie dołącza szlak żółty biegnący z Tresny. Idziemy dalej oczywiście szlakiem czerwonym ok. 10 minut i docieramy do zalesionego szczytu Przysłop 629mnpm oraz do ciekawego miejsca znajdującego się po lewej stronie szlaku jest nim Diabli Kamień. Ludowa legenda mówi, że kamień ten miał stać się częścią Diablego Młyna, który diabły budować miały pod Skrzycznym, jednak jeden z nich, przelatując nad Przysłopem upuścił go w tym miejscu, w którym dziś mamy okazję go podziwiać. Chwila przerwy i odpoczynku wskazana, przed dalszą wędrówką. Ruszamy i rozpoczynamy intensywne podejście, całkowicie zalesionym szlakiem. Szlak prowadzi nas przez wysoki mieszany las z przewagą sosnowych drzew. Mijamy, a w zasadzie zatrzymujemy się na chwilę przy skraju polany Kuflówka, na szczycie tej polany znajduje się widoczny Krzyż. Nazwa tej polany pochodzi od samotnika, gazdy Kufla, który tutaj mieszkał. Powoli pniemy się do góry, widoków brak ale wiemy że wysiłek nam zostanie wynagrodzony pięknymi widokami już nie długo. Docieramy do leśnej polany Kaliby na szczycie, której znajduje się ławeczka z widoczną kapliczką. Warto tutaj się zatrzymać i troszkę odsapnąć po dość ostrym podejściu tym bardziej że z tego miejsce roztacza się piękna panorama na Beskid Śląski, Żywiecki. My skorzystaliśmy z gościnności tej polany. Po odpoczynku i po małym batoniku ruszamy w dalszą drogę, szlak czerwony pnie się ostro wysoko do góry. Docieramy do skrzyżowania szlaków Pod Czuplem 872mnpm, w tym miejscu opuszczamy szlak czerwony, który biegnie dalej do Międzybrodzia Bialskiego, a zmieniamy na szlak niebieski ale zanim podążymy za o znakowaniami szlaku niebieskiego postanawiamy jeszcze podejść na szczyt Rogacza 898mnpm. Szczyt ten oddalony jest o niespełna 10 minut marszu, prawie płaskim odcinkiem szlaku. Szczyt jest całkowicie zasłonięty wysokimi drzewami. Wracamy na trasę szlaku niebieskiego, w kierunku szczytu Czupel. Będzie to ostanie strome podejście, krótkie, z widokiem na Dolinę Międzybrodzką. Czupel 933mnpm, szczyt należący do Korony Gór Polski. Dawniej szczyt całkowicie zalesiony, obecnie całkowicie odkryty w wyniku wiatrów halnych w minionych latach oraz plagi korników. Na szczycie można odpocząć w przygotowanym do tego miejscu odpoczynku na ławce podziwiając panoramę gór oraz Zaporę Porąbka (1928-37), Jezioro Międzybrodzkie. Dalsza trasa szlakiem niebieskim wiedzie nas grzbietem przez odkryte całkowicie polany. Jagód sporo, więc nie obyło się bez krótkich przerw na małe co nieco. Do szlaku niebieskiego dołącza szlak czarny, mijamy miejsce znajdowania się jaskini Smocza Jama (Wietrzna Dziura). 15 minut spokojnego marszu i docieramy do Magurki Wilkowickiej 909mnpm na , której znajduje się Schronisko Górskie PTTK na Magurce. Tutaj postanawiamy pozostać na dłużej, może godzina może dwie czasu mamy sporo. Piwko, obiadek i leżakowanie na trawce. Turystów sporo. Kiedyś byśmy narzekali że jeszcze tyle do przejścia, nogi bolą. Obecnie rozmyślamy gdzie następny wypad. Leniuchować by się chciało długo jeszcze , ale czas wracać. Kierunek Bielsko Biała Mikuszowice szlak czerwony. Na początku równolegle z naszym szlakiem biegnie szlak żółty oraz czarny, który będzie towarzyszył nam przez dłuższy odcinek trasy. Szlak żółty opuści nas na skrzyżowaniu szlaków na Rogaczu 828mnp . Od tego momentu szlak prowadził nas przez wysoki sosnowy las, dość stromo w dół. Zaglądamy do Schroniska Studenckiego „Chata na Rogaczu” 656mnpm . Szlak prowadzi intensywnie w dół, a w oddali słychać przejeżdżające auta. Kończy się las i wychodzimy na jezdnie, u9l. Żywiecka skręcamy w prawo. Opuszczamy Wilkowice i kierujemy się do dzielnicy Bielska Białej Mikuszowiec. KONIEC – PKP Bielsko Biała Mikuszowice.

rz.Żylica, Roman Świątkowski
2015-07-12

25 lipiec 2015 15:08

Witaj Romanie, trasę jaką przebyłem była taka sama ja moja. Byłem w Żywcu, chciałem do Bielska Białej, więc ruszyłem przez Czupel z Łodygowic. Wróciły wspomnienia.

Pozdrawiam Tadek

20 lipiec 2015 17:07

[cytuj autor=' mokunka'][cytuj autor=' Danusia']Podziwiam Romku Twoją facynację górami,kondycję oraz pasję wędrowania. Dziękuję za ciekawy,klarowny opis  przebytej trasy. Życzę kolejnych przewędrowanych szlaków. [/cytuj] Nic dodać, nic ując .Super kolejna wyprawa Romku ! Widać Twoją pasję. pozdrawiam 🙂 [/cytuj]

Dzięki Mokunka, nic wielkiego ale ... .

19 lipiec 2015 16:40

Nic dodać, nic ując .Super kolejna wyprawa Romku ! Widać Twoją pasję.

19 lipiec 2015 16:00

[cytuj autor='A Maciej'][cytuj autor='Świątkowski Roman ']Dziękuję Wszystkim. Tak góry lubię, może nie są pasją, bo bywał bym codziennie ale lubię taką aktywność. Wędrowanie daje mi radość, spokój. Czy po górach czy gdzie kolwiek - ja i natura i cisza. Chęć zobaczenia wszystkiego - zamku, muzeum, a nawet tego osamotnionego pomnika czy zabytkowego starodawnego krzyża itp to jest fajne, a tyle jest do zobaczenia na naszej polskiej ziemi.  pozdrawiam.  [/cytuj] mogę się pod tym też podpisać, naukowiec powie coś o wytwarzaniu endorfin, bywają też obojętni na piękno przyrody które żeby zobaczyć trzeba opuścić klimatyzowane wnętrze auta, albo nie jest to sensowne bo nie podniesie stanu konta... - góry są, a ja z tego istnienia mam cząstkę dla siebie pozdrawiam [/cytuj]

Ładnie powiedziane.

19 lipiec 2015 13:17

mogę się pod tym też podpisać,

19 lipiec 2015 12:26

[cytuj autor=' Krzysztof Dorota']Romanie jesteś super fajne motta na poczatku i na końcu relacji góry to styl życia człowiek musi być aktywny a nie siedzieć w domu przed tv i narzekać na wszystko pozdrawiamy [/cytuj]

Zgadzam się, nawet mały spacer do parku czy lasu. A "motta" również polubiałem.

18 lipiec 2015 21:11

18 lipiec 2015 15:41

pozdrawiam.

18 lipiec 2015 10:31

18 lipiec 2015 08:17

Wspaniała wycieczka. Piękne zdjęcia.

17 lipiec 2015 23:17

Jak zwykle jesteś godnym do naśladowania. Super fotki.

17 lipiec 2015 21:07

roman zdjęcia bajeczne.a trasa inspiryjąca do jej przejścia.

zgadzam sie  . pasjonat gor pozostaje z nimi do konca zycia. bo GORY  sa blizej nieba ( tego niebianskiego)

Pozdrawiam Karol

uzalezniony i kochajacy gory te niskie i te wysoooookieee.