BESKID WYSPOWY – LUBOŃ WIELKI 1022mnpm.

Widok na Gorce , Roman Świątkowski

CEL WĘDRÓWKI:   Luboń Wlk. 1022mnpm.

CZAS PRZEJŚCIA:  5 godz.

szlak niebieski kier. Rabka Zaryte, Roman Świątkowski

TRASA:

- Rabka-Zdrój ul. Jana Pawła II szlak niebieski - Rabka-Zdrój ul. Kościuszki szlak niebieski - Góra Królewska 588mnpm szlak niebieski - Rabka ZARYTE szlak żółty - Rezerwat Luboń Wlk. szlak żółty - Luboń Wielki 1022mnpm i schronisko PTTK Luboń Wlk. szlak niebieski - Rabka ZARYTE szlak niebieski - Góra Królewska 588mnpm szlak niebieski - Rabka-Zdrój.

polana po grzebieniem szlak nieb. , Roman Świątkowski

OPIS WYCIECZKI:

Beskid Wyspowy, góry piękne i z charakterem. Długie, strome podejścia, względne duże wysokości zdobywanych szczytów. W Beskidzie Wyspowym góry występują zazwyczaj w formie osobnych prostopadłych masywów o stromych zboczach. Takimi punktami w Beskidzie Wyspowym są m.in. Śnieżnica 1007mnpm, Mogielnica 1170mnpm, Ćwiliń 1072mnpm czy Luboń Wielki 1022mnpm – szczyt nazywany przez miejscowych „Biernatką” jeden z najchętniej odwiedzanych przez turystów, może nie za wysoki, ale bogaty w trudne podejścia. Na wierzchołku Lubonia znajduje się schronisko PTTK, powstałe w latach trzydziestych XX wieku z inicjatywy działacza rabczańskiego Oddziału PTT – Stanisława Dunina-Borkowskiego. Schronisko wpisane jest do rejestru zabytków. Tuż obok schroniska w 1961 roku stanął maszt wieży radiowo-telewizyjnej. Jak widać z opisu to nasz cel dzisiejszej wędrówki szczyt Luboń Wielki i niezwykłe kształtem schronisko, zwane przez turystów Domkiem Baba Jagi. Ruszamy z Rabki-Zdrój, wędrujemy szlakiem niebieskim w górę ul. Kościuszki. Docieramy do rozległej polany. Widoki z polany super. Kierujemy się w kierunku szczytu Góra Królewska 588mnpm, na której znajduje się wieża widokowa. Po krótkiej przerwie przy i na wieży, z której widać nasz cel Luboń Wlk. z charakterystycznym masztem, ruszamy w dalszą drogę. Aby dalej wędrować za oznakowania mi szlaku niebieskiego, musimy troszkę się wrócić. Wąską ścieżką przez polane, kierujemy się w kierunku sosnowego lasu. Szlak prowadzi przełęczą, zboczem góry, a na szlaku znajduje się Droga Krzyżowa. Schodzimy do dzielnicy Rabki – Zarytego. Szlak prowadzi nas przez most na Rabie, obok ciekawego kościółka( parafia Matki Boskiej Częstochowskiej w Rabce Zaryte, kościół wybudowany w 1987roku), następnie szlak niebieski doprowadza nas do drogi głównej Rabki-Zaryte. W tym miejscu opuszczamy szlak niebieski i kierujemy się w/w drogą w prawo ok. 100 metrów, aż do punktu gdzie napotkamy znak szlaku żółtego. Szlak żółty jest jedną z atrakcji Lubonia Wlk. zwany Percią Borkowskiego, prowadzi przez rezerwat przyrody nieożywionej z największym unikalnym w Beskidzie kamiennym gołoborzem oraz przez ciekawe formacje skalne. Idziemy za oznakowania mi szlaku żółtego, mijamy zabudowania, idziemy drogą polną pośród łąk i pól, skrajem lasu. Gdy szlak całkowicie zacznie prowadzić lasem zacznie się ostre podejście aż do samego szczytu. Podchodzimy stromym podejściem, przez pewien czas, przez przewidlenia podziwiamy krajobraz gór. Dochodzimy do oznakowań, które informują nas że znajdujemy się w Rezerwacie „Luboń Wielki”. Szlak prowadzi nas po głazach, a za chwile oczom naszym ukazuje się kamienne osuwisko gołoborz. Najfajniejszy i najciekawszy odcinek szlaku, troszkę trzeba się nagimnastykować . Pilnujemy oznakowań szlaku i powoli przemy do przodu. Po drugiej stronie tego kamienistego zbocza, szlak prowadzi ścieżką w dół, mały oddech i ponowne ostre podejście. Szlak prowadzi nas przez bukowy las, aż na sam wierzchołek szczytu. Trud jednak się bardzo opłacił i był wart tych widoków, jakie mogliśmy podziwiać sprzed schroniska. Samo schronisko również jest wielka atrakcją. Postanawiamy zostać tutaj dłużej, a że czasu mamy dużo, a dzieci poszły z nami spędzamy tam przeszło dwie godziny. Wyruszamy w drogę powrotną, obieramy szlak niebieski, ten sam którym podążaliśmy na początku, a w Rabce-Zaryte zamieniliśmy go na szlak żółty. Szlak niebieski jest jednym z dwóch który prowadzi do Rabki-Zdrój, drugi to szlak zielony. Zejście szlakiem niebieskim do Rabki-Zaryte może nie należy do najłatwiejszych ale nie sprawia wiele kłopotów. Wędrowanie szlakiem niebieskim do Zarytego zajmuje nam 1h 30 minut. Dalej odcinek trasy znany z początku opisu tylko w wersji odwróconej i bardziej słonko doskwierało. Wycieczka fajna, ciekawa z wieloma atrakcjami oraz super widoki, a co najważniejsze poznaliśmy tak mało znany Beskid Wyspowy.

szczyt Luboń Wielki, Roman Świątkowski
szlak nieb. góra królewska., Roman Świątkowski
2015-06-06

23 czerwiec 2015 17:53

[cytuj autor='Piernikarczyk Anna']Romku piękna trasa i piękne zdjęcia 🙂 Góry to Wasz żywioł! [/cytuj]

Dzięki Aniu. Ten żywiół to przesada, ale serdeczne dzięki.

Jak zauwarzyłem i domyślam się to gdzieś chyba podrózowaliście, więc jesli to prawda i się nie mylę to czekam na relacje z wycieczki.

23 czerwiec 2015 08:13

Romku piękna trasa i piękne zdjęcia 🙂 Góry to Wasz żywioł!

22 czerwiec 2015 19:38

Super wyprawa. Śliczne zdjęcia i panorama. Pogoda dopisała to i humorki były. Tak jak piszesz zapał i chęci pomogą nawet przy braku kondycji🙂.

Trzeba wpisać w plan wycieczek.

21 czerwiec 2015 15:59

[cytuj autor=' Danusia']Góry w Twojej wycieczce są takie kuszące,Romku! Piękne widoki i ciekawe opisy wędrówki zachęcaja do pójścia w Twoje ślady. Tylko kondycji mi brakuje, hej! Ostatnio edytowany: 2015-06-21 14:05[/cytuj]

Droga Danusiu, kondycja napewno jest potrzebna ale czy konieczna. Ja jej nie mam, mam za to upór. Dzięki za komentarz.

pozdrawiam.

21 czerwiec 2015 14:04

Ostatnio edytowany: 2015-06-21 14:05

18 czerwiec 2015 11:53

[cytuj autor='Świątkowski Roman ']Ale Ci się Macieju przygoda trafiła. Ja mam taką zasadę, jak zgubię szlak to cofam się do miejsca gdzie ostatni raz widziałem szlak, a nie raz się trafiło, że poszło się nie tam gdzie trzeba. Słonko jest fajne, ale nie raz bardzo i to bardzo człowiek mysli o jakimś małym deszczyku. pozdrawiam. [/cytuj]

święta prawda,

a nauka przez ból jest najskuteczniejsza ;-)

18 czerwiec 2015 10:26

Ale Ci się Macieju przygoda trafiła.

pozdrawiam.

18 czerwiec 2015 09:07

Wycieczka i zdjęcia super,

fajny szczyt, kiedyś był bardziej zalesiony i bez wieży widokowej,

schronisko klimatyczne dla mnie i region fajny,

poruszyłeś wspomnienia, na tym żółtym wysmażało w bardzo upalne lato słońce, upocony i zagotowany, nie mogłem się zatrzymać ze względu na roje agresywnych much atakujących jak tylko chociaż odrobinę zwolniłem tempo, gdzieś pod szczytem straciłem z oczu szlak, przedzierałem się na krechę wzdłuż śladu spływającej kiedyś wody, przez gęste cierniste krzewy, gdy wreszcie wylazłem na góę wyglądałem chyba jak stos nieszczęść, pamiętam spojrzenia ludzi w chłodnym schronisku

tak to się dla mnie zaczęły przygody z górami, mój pierwszy samodzielny szlak, sentyment do tego miejsca został :-)

17 czerwiec 2015 20:42

Następna wspaniała wycieczka ,zdjęcia jak zwykle super .Pozdrawiam

17 czerwiec 2015 11:16

Wspaniała wycieczka 🙂

16 czerwiec 2015 18:10

roman gratulacje za zdobycie lubonia wielkiego.

16 czerwiec 2015 15:11

dzięki za komentarze.

Najważniejsze że pogoda dopisała i to bardzo. Zamiar był jeden pochodzić po górach i się udało.

pozdrawiam Wszystkich.

16 czerwiec 2015 09:40

Wcześniej Gorce, teraz Beskid, jak ja Ci zazdroszczę, Roman. Pozdrawiam

16 czerwiec 2015 07:55

Witaj Romanie, w Rabce byliśmy z Rodziną juz kilka razy. W zeszłym roku kończyłem tu Mały Szlak Beskidzki. Pod schroniskiem spotkaliśmy się .... niespodzianka dla Niny i Nadii.

Pozdrawiam Tadek

15 czerwiec 2015 22:16

Wspaniale Romanie. Miło Twoje wędrówki obserwować.Ach jak Ci zazdroszczam.Już nie mogę się doczekać mojego urlopu.

15 czerwiec 2015 21:37

super już robimy plany i napewno wykorzystamy twoje wycieczki Romanie super, a my narazie nad naszym Bałtykiem wycieczki wkrótce pozdrawiamy