W siedzibie Króla Popiela

kościół św. Teresy, Danusia

Niedaleko Inowrocławia leży Kruszwica ,podobno najstarsze miasto w Polsce (VI w.) kojarzone z legendą o królu Popielu,którego myszy zjadły. I to właśnie ono było celem naszej kolejnej wyprawy.

Rynek, Danusia

Wjeżdżając do Kruszwicy minęliśmy znane w całej Polsce Zakłady Tłuszczowe. To stąd pochodzi powszechnie znany min. olej kujawski, czy margaryna Palma. Niewielkie miasto, jak widać, słynie nie tylko z historii i turystyki,ale także z przemysłu spożywczego.

My jednak skupiliśmy się na wariancie turystycznym i przechadzkę po Kruszwicy rozpoczęliśmy tradycyjnie od Rynku. Już na pierwszy rzut oka można poznać ,że ta część miasta przeszła niedawno rewitalizację. Nigdy wcześniej nie byłam w Kruszwicy,więc oczywiście nie mam porównania,ale Rynek jest odnowiony, czysty i zadbany. Potwierdza to, ustawiona w widocznym miejscu, tablica z fotografiami przedstawiającymi kolejne etapy rewitalizacji i przemiany tego miejsca. Wokół rozległego placu widać liczne kamieniczki. Wzrok przyciąga jednak ciekawa ,kulista kopuła kościoła pod wezwaniem św. Teresy od Dzieciątka Jezus z 1922r.

Po obejściu Rynku przenieśliśmy się nad Jezioro Gopło,nad którym wznosi się słynna Mysia Wieża. Jest to pozostałość dawnego zamku wzniesionego w XIV wieku z rozkazu króla Kazimierza Wielkiego. Zamek początkowo był obronna warownią,z czasem stał się siedzibą kasztelana. Wspinając się na wieżę oglądaliśmy ekspozycję zdjęć z planu filmowego „Starej baśni”,wiele scen z tego filmu nagrywano właśnie w Kruszwicy, w pobliżu Mysiej Wieży. Widok z wieży na jezioro i rozlewiska jest wart grzechu i wysiłku wspięcia się na jej szczyt. Podobno przy dobrej pogodzie widać z niej Inowrocław,ale my tego nie doświadczyliśmy,zmierzchało się już i perspektywa nie była aż tak przejrzysta. Podobno również wieża stanowi czakram, dający sporą dawkę energii ,miejsce to ponoć usuwa także bóle głowy. ( niestety,na mnie jakoś nie podziałało).

W sezonie u podnóża wieży można korzystać z rejsów wycieczkowych po jeziorze statkiem „Rusałka”.

zdjęcia z Kruszwicy, Danusia
wieża ciśnień, Danusia
zajazd u Piasta Kołodzieja, Danusia

Ze szczytu wieży wypatrzyliśmy kolegiatę św. Pawła i Piotra. Oczywiście była ona naszym kolejnym,a zarazem ostatnim przystankiem w Kruszwicy. Kolegiata pochodzi z XII wieku,była wielokrotnie przebudowywana,jednak zachowano jej romański kształt i charakter. Na murach zachowały się dawne znaki np. swastyki,liści, czy krzyże,widoczne są też ślady po mieczach,które ocierano o mury świątyni,by przyniosło to szczęście w bitwie.

A potem już,pełni wrażeń wróciliśmy na kwaterę. Człowiek dwa razy się cieszy: jak wyjeżdża i zaczyna turystyczną przygodę i jak wraca do domu .

Mysia Wieża, Danusia
widok z wieży, Danusia
ekspozyjcja w wieży, Danusia
ekspozycja zdjęć w wieży, Danusia
widok z wiezy na dawny dziedziniec zamku i wjazd, Danusia
widok z wiezy na dawny dziedziniec i wjazd do zamku, Danusia
dawny most ( rekonstrukcja), Danusia
pomnik powstańców wielkopolskich, Danusia
2014-10-18

16 kwiecień 2015 14:48

Masz rację:-) Coś "przestrzeliłam z tym Strzelinem"-) Być może dlatego,że to o Strzelinie było  ostatnio info na PSz. Strzelno,oczywiście,że Strzelno:-)

15 kwiecień 2015 10:03

[cytuj autor=' Danusia'][cytuj autor=' Marcin_Henioo']Tak blisko mnie, a nigdy tam nie byłem. Marzy mi się za jednym zamachem odwiedzić Kruszwicę, i Strzelno- piękny romański kościół! Super powędrowałaś po moich kujawskich okolicach :-) [/cytuj] Właśnie Strzelina jeszcze i ja nie zaliczyłam. Może kiedyś? Bywamy czasami w tych regionach,mamy rodzinę w Nakle n. Notecią. [/cytuj]

Chodziło mi o Strzelno, nie Strzelin :-) To Strzelno na trasie Toruń-Poznań, pomiędzy Inowrocławiem i Mogilnem.

14 kwiecień 2015 19:37

14 kwiecień 2015 15:12

12 kwiecień 2015 21:27

Cieszę się,że mogłam przybliżyć Kruszwicę tym,którzy podobnie jak ja,znali ją tylko ze słyszenia oraz przypomnieć miasto tym,którzy kiedyś tam bywali :-) Romku,rzeczywiście Szubin niedaleko:-)

Adamie, wiem,że  Popiel i myszy to tylko legenda i domniemania. Wspomniałam o tym,że zamek,którego Mysia Wieża jest pozostałością, powstał z polecenia króla Kazimierza Wielkiego jako gród warowny,a potem był siedzibą kasztelanów i starostów. Dziękuję za rozszerzenie moich informacji:-)

Dorotko i Krzysiu,Północna Polska i Kujawy czeka na Was .

Ostatnio edytowany: 2015-04-12 21:28

12 kwiecień 2015 18:49

Danusiu bardzo nam się podoba twoja wycieczka tyle tam ciekawostek historycznych i wogóle pięknie tam coś dla nas pozdrawiamy

12 kwiecień 2015 12:22

Rodzinne strony (ur. w Szubinie) Fajnie i ciekawie opisane. Bardzo ładne i ciekawie historyczne strony ale mało znane. Historia Polski - historyczne miejsca dla polski nie tylko tych z okresu V wieku ale prawie każdego okresu dziej Polski.

Fajne fotka.

11 kwiecień 2015 17:18

Fakt pięknie tam jest.

10 kwiecień 2015 22:55

Przepiękna miejscowość. Niesamowite ile jest pieknych miejsc w Polsce o których nawet nie byliśmy świadomi.Uwielbiam takie widoki z góry.

10 kwiecień 2015 21:48

Na kruszwickim zamku nad wodami  jeziora Gopło

żyl zly i okrutny  książe Popiel

ktorego obficie miecz jego splywal krwia swoich poddanych

za swe zbrodnie slusznej katorgi  doznawal

i male myszki zjadly króla  na wiezy

Taka była kara dla Popiela

za podstępny i okrutne mordy,

za udrękę ludu

i o tym opowiada huczące nocą jezioro.

łot i to cala prawda

Karol Barsolis

10 kwiecień 2015 21:28

Ciekawe miasto z historią,

chętnie kiedyś zobaczę

10 kwiecień 2015 21:08

Cieszę się,że mogę dorzucić plik fotek z Kruszwicy do kompletu. Zawsze chciałam zobaczyć to miejsce i w końcu...udało się:-)

10 kwiecień 2015 20:40

Bardzo ciekawie opisałaś Kruszwicę, która rzeczywiście kojarzy się z legendą "O Popielu i mysiej wieży". Okazuje się , że to interesujące i pięknie położone miasteczko. Dzięki Twojemu opisowi i fotkom ...trochę je już poznałam. Może kiedyś będzie mi dane osobiście tam być 🙂

10 kwiecień 2015 20:30

Ale super, ja miałam bardzo w planach w zeszłym roku Kruszwicę, jak bylliśmy w Łodzi ale to za daleko jednak się okazało 🙂 Fajnie że Tobie się udało, przydadzą się zdjęcia, bo jakoś mało kto tam był 🙂