Wałcz i Piątek, czyli koniec i początek

Piątek-geometryczny środek Polski, Danusia

Wałcz to nieduże miasteczko w województwie zachodniopomorskim, pięknie położone wśród lasów nad rzeką Żydówką. Urodę krajobrazu miasta podkreślają dwa jeziora : Zamkowe i Raduńskie. Odpoczywając na tzw. popasie spacerowaliśmy alejką nad jeziorem Zamkowym od strony kościoła św. Mikołaja w stronę z daleka widocznej wieży kościoła św. Mikołaja. Potem zawróciliśmy do centrum miasta, gdzie minęliśmy ciekawy budynek poczty oraz budynek Muzeum Ziemi Wałeckiej. Szkoda, że nie było czasu na dłuższe zwiedzanie, bo historia tego regionu jest bardzo ciekawa. Wystarczy wspomnieć chociażby o pozostałościach, w okolicy miasta, schronów i umocnień Wału Pomorskiego. Miejscową atrakcją jest wiszący most spinający brzegi jeziora Raduń oraz „magiczna górka”, na której ( podobnie jak w pobliżu Karpacza) przedmioty i samochody wtaczają się „ pod górkę”. Nie było jednak okazji, by osobiście sprawdzić tą anomalię, bo jechaliśmy inna trasą. Myślę sobie, że region wałecki jeszcze znajdzie się na mojej mapce miejsc, do których chciałabym wrócić na dokładniejsze zwiedzanie.

Wałcz-kościół św. Antoniego, Danusia

Piątek to miejscowość w województwie łódzkim. Zawitaliśmy tam na chwilę w drodze powrotnej z naszej długiej letniej wyprawy. Chcieliśmy na moment stanąć w geometrycznym środku Polski, co upamiętnia charakterystyczny obelisk w centrum miasteczka, a właściwie wsi, bo prawa miejskie utracił Piątek w 1870r. i nie odzyskał do dziś . Oczywiście konieczne było też wykonanie sobie w tym miejscu pamiątkowej fotki, jakżeby inaczej! Przez Piątek przebiega rowerowy szlak Bitwy nad Bzurą. Tutaj bowiem i w okolicy w 1939r. podczas kampanii wrześniowej toczyły się zacięte walki.

wałcz-kościoł św. Antoniego, Danusia

Tym sposobem zatoczyliśmy dość duże koło po Polsce . Była to jedna z dłuższych naszych wypraw, trochę sentymentalna, trochę odkrywcza, z całą pewnością krajtroterska. Już mi się w marzeniach roją plany wyjazdu na przyszły rok, ale czy dojdą do skutku czas pokaże. Jeśli nie, to…zawsze do dyspozycji są jeszcze weekendy i krótkie,bliskie wypady.

Wałcz-kościoł św. Antoniego, Danusia
, Danusia
2014-07-30

15 grudzień 2014 19:46

Ja o Piątku ,jako o środku Polski,słyszałam juz w podstaw,owce,gdy robiliśmy album tematyczny o Polsce. Z kolei Wałcz od zawsze kojarzył mi się z pięknym krajobrazem i terenem walk z czasów II wojny. Cieszę się,że mogłam te miejsca choć na chwilę odwiedzić.

15 grudzień 2014 15:25

W Piątku byliśmy dwukrotnie. Po raz pierwszy wędrując z przyczepą kempingową po Polsce ze Śląska przez Łęczycę, Tum, Piątek, Płock, Grunwald, Malborg do Krynicy Morskiej i Kątów Rybackich zwiedzając po drodze różne miejsca i obiekty zabytkowe. Był to rok 1983. Pierwszy nocleg był w Piątku. Nocowaliśmy w przyczepie nad Bzurą na dziko bo nie było ani kempingu ani pola namiotowego. W Piątku nie było jeszcze żadnego obelisku ale wiadomo było, że jest to środek Polski. Po raz drugi odwiedziliśmy Piątek w roku 2004 wracając z wczasów w Ciechocinku. Centrum wsi było już zagospodarowane i postawiono już obelisk na skwerze w geometrycznym centrum Polski. Przez Wałcz kilkakrotnie przejeżdżaliśmy lecz bez zatrzymania i nie zwiedzaliśmy tego miasteczka. Gratuluję ciekawej wycieczki i ciekawych zdjęć.

15 grudzień 2014 08:38

Piękne zwieńczenie wyprawy 🙂 Też się już marzą wyjazdy, zimą tylko dom i dom...

15 grudzień 2014 07:26

Super zdjęcia Danusiu. Bardzo ciekawie opisałaś to miejsce. Miłąm tam kiedys przyjaciółkę więc troszkę znam je.

13 grudzień 2014 19:52

Ładnie i ciekawie 🙂 pozdrawiamy

13 grudzień 2014 00:45
W bardzo ciekawym miejscu skończyła się Wasza wycieczka.Nigdy nie słyszałem o tej wiosce.Znowu coś ciekawego się do wiedziałem.