Krosno i Jasło

w stronę Rynku w Krośnie, Danusia

Okazało się, że na zwiedzanie Centrum trzeba umawiać się kilka dni naprzód, tak duże było zainteresowanie turystów tym miejscem. Ze względów czasowych nie mogliśmy sobie pozwolić na ponowny przyjazd do Krosna, więc cóż, znowu ( podobnie jak w Muzeum Fajek i Dzwonów w Przemyślu) obeszliśmy się smakiem. Na pocieszenie pospacerowaliśmy po naprawdę uroczym krośnieńskim Rynku. Podcienia kamienic otaczających Rynek po prostu zauroczyły mnie. Wielokrotnie je przebudowywano i modernizowano jednak Rynek zachował swój niepowtarzalny klimat. Było już późne popołudnie i inne ,interesujące mnie obiekty były pozamykane, czyli Dzwonnica, Muzeum Podkarpackie i Muzeum Rzemiosła. Mogliśmy jedynie pooglądać sobie kościół Farny i kościół Franciszkanów, też ciekawe zabytki.

Nieco zrezygnowani podjechaliśmy jeszcze do Jasła, choć w sumie nie miałam w planach tego miasta. Znowu zaczęło padać i czułam się tym już trochę zniechęcona tym ciągłym kapaniem. Na Rynku w Jaśle trwała projekcja kina na świeżym powietrzu. Mimo niepogody i dość późnej pory kręciło się tam sporo ludzi. Obeszliśmy dokoła spory Rynek. Rzuciła mi się w oczy odmienna architektura tego miejsca. Zwykle Rynek to najwięcej zabytków, atrakcji turystycznych itp. Tutaj otoczenie Rynku wydawało się dość współczesne. Po powrocie do domu doczytałam się, że Jasło jest miastem ,które w 1944r. 97% zostało celowo zniszczone przez Niemców. Stąd stosunkowo niewiele w nim obecnie zabytkowych budynków. Zachowało się kilka kamieniczek, w tym najstarsza nr 14 z piwnicami na wino z XVII wieku. Jednak samo usytuowanie Rynku zostało takie jak dawniej, a rozplanował je w 1365r, sam król Kazimierz Wielki. Nic dziwnego, że główna ulica w Jaśle nosi imię tego właśnie króla. W pobliżu Rynku zachował się kościół farny pw. NMP, jest to najstarszy zabytek w Jaśle, pochodzi z XV wieku. Na Rynku łatwo zauważyć też figurkę św. Jana Nepomucena z 1770r. Najbardziej okazałym zabytkowym obiektem w Jaśle jest dawny Pałac Sroczyńskich, miejsce urodzenia legendarnego Hubala, obecnie Zespół Szkół Medycznych. Szukałam pamiątkowej tablicy na domu, w którym niegdyś pracował jako aptekarz Ignacy Łukaszewicz, ale … nie znalazłam . Chyba minęliśmy je nie zauważając. Jakoś nie mieliśmy szczęścia w zwiedzaniu tego dnia.

dzwonnica i fara w Krośnie, Danusia

Nie mniej jednak zobaczyliśmy nieznane mi wcześniej Krosno i Jasło i w sumie, pomimo niefartów, miło spędziliśmy dzień.

dzwonnica w Krośnie, Danusia

04 styczeń 2015 20:10

Pięknieją te nasz miasta

01 listopad 2014 20:20

Wiele jest w Polsce ciekawych miejsc, gdzie trzeba zamawiać bilety wsześniej. A w życiu różnie bywa i rezerwacja przepada. Piękne miejsca opisujesz. Zdjęcia extra.

01 listopad 2014 20:12

[cytuj autor=' Marcin_Henioo']Jak zwykle, ciekawa wycieczka Danusi. Przy okazji można się dowiedzieć nieco faktów historycznych,  jak i pomocnych w przyszłości przy planowaniu zwiedzania. Piękne te miasteczka, Krosno i Jasło, nie wiadomo, który rynek ładniejszy. Coraz bardziej zastanawiam się nad przyszłoroczną eskapadą wakacyjną. Niestety (albo stety), nie pomagają mi Wasze wycieczki. Oczywiście w takim sensie, że człowiek by chciał wszystko odwiedzić, całą Polskę naraz (tyle jest u nas pięknych rejonów, atrakcyjnych turystycznie), a tak się przecież nie da. [/cytuj]

Dziękuję Marcinie-Heniu :-) ja mam ten sam dylemat co Ty...zwiedziłabym wiele miejsc przedstawianych przez krajtroterów na PSz,a najchętniej wszystkie! Z wielu względów jest to oczywiście niemożliwe,ale opisywane tu wycieczki stanowią dla mnie dużą inspirację w planowaniu własnych:-)

29 październik 2014 09:25

29 październik 2014 07:48

Tak,przyjemne miasteczka. Żałuję,że nie udało nam się zobaczyć więcej,no,ale nie sposób też,w tak krótkim czasie,zobaczyć wszystkiego.

28 październik 2014 23:26

Ładne zadbane miasta byliśmy dość blisko tych miast następnym razem odwiedzimy pozdrawiamy

28 październik 2014 20:10

Ładne miasto, fajny opis

28 październik 2014 09:45

ladne te Krosno i Jasło.

Pozdrawiam Karol

28 październik 2014 09:06

Niestety,w tym dniu też trochę padało,ale jakby nieco mniej. Na szczęście był to już ostatni deszczowy dzień podczas naszej letniej wyprawy i ostatni niefart ze zwiedzaniem.:-)

27 październik 2014 22:31

Faktycznie Danusiu, nie poszcześciło Wam sie w zwiedzaniu, a ty krajtroter (podobnie jak ja, dokładny, dociekliwy) więc napewno byłaś zawiedziona , że Centrum Dziedzictwa Szkła tak oblegane . My byliśmy zaraz po otwarciu w 2012 roku , na przełomie lutego i marca. Chyba jeszcze nie było tak rozreklamowane, bo wszeliśmy dosłownie z marszu.

Muzeum Podkarpackie w Krośnie też Was omineło ; ehhh pechowy wyjazd do Krosna, naprawdę .

Może kiedys jeszcze będziecie mieli okazje nadrobić ?! Choc to od Was sporo km.

Ostatnio edytowany: 2014-10-27 23:02

27 październik 2014 22:13

Mieliście dużego pecha w tym zwiedzaniu . Dobrze że chociaż poznaliście kolejne miasto i to z ciekawą historią.

27 październik 2014 20:12

Szkoda, że Centrum Szkła Was ominęło, ale za to nie padało jak widzę 🙂 Piękne zdjęcia i miasta, nie znamy