Szczeliniec Wielki i Błędne Skały

Park Dinozaurów, Teresa Nowak

Sczeliniec Wielki i Błędne Skały pewnie każdy zna. Warto się wybrać w Góry Stołowe jednak na dłużej niż jeden dzień, jak było w moim przypadku. Listopadowy krótki dzień to za mało by zobaczyć atrakcje tego regionu. My zobaczyliśmy te najbardziej znane czyli Szczeliniec Wielki i Błędne Skały.
Wycieczkę rozpoczęliśmy bardzo wcześnie rano ponieważ czekała nas długa droga do Kudowy Zdroju. W moich planach było zwiedzanie trochę bliższych gór jednak mąż się uparł jechać tak daleko ze względu na młodszą kuzynkę, której chciał pokazać ciekawe miejsce.
Kudowa przywitała nas deszczem, jednak się nie poddaliśmy i ruszyliśmy do Karłowa by z tamtąd udać się na Szczeliniec Wielki. Ruch turystyczny mały ze względu na wczesną porę i mglistą pogodę. Przy szlaku wybudowano niewielki Park Dinozaurów, do którego nie wstępowaliśmy ( zza ogrodzenia można zobaczyć kilka okazówmi ) ponieważ przed nami było większe wyzwanie.
Wejście na Szczeliniec po schodach między wielkimi głazami jest bardzo ciekawe. Ruch jest jednokierunkowy ze względu na ciasne przejścia w niektórych miejscach. Trasa prowadzi wzdłuż ciekawych form skalnych nazwanych np. Małpolud, Kwoka, Wielbład , Słoń, Koński Łeb oraz przez głębokie rozpadliny przykrawędziowe Piekiełka ( 17 m głębokości ) i Diabelskiej Kuchni. Na szczycie jest schronisko oraz widokowe tarasy. Zejście znajduje się w tym samym miejscu co wyjście po przejściu całego szlaku wiodącego po zakamarkach Szcelińca.
Zeszliśmy na parking by samochodem podjechać do dolnego parkingu przy Błędnych Skałach. Potem ok. 4 km. szliśmy drogą asfaltową aż do wejścia na teren labiryntu. Jest to wielka osobliwość przyrodnicza i jedna z głównych atrakcji krajoznawczych Gór Stołowych. Tutaj mimo już późnej pory dnia ludzi o wiele więcej niż na Szczelińcu. Przy wejściu do Błędnych Skał znajduje się punkt widokowy a potem spacer przez skomplikowaną sieć przejść i chodników. Część skał posiada fantastyczne kształty, upodabniające je do grzybów baszt i stołów, posiadających własne nazwy np. Kurza Stopka, Okręt, Kuchnia.
Najzabawniejsze jest przeciskanie się przez wąskie przejścia, gdzie niekiedy trzeba się nagimnastykować.
Listopadowy dzień jest bardzo krótki więc po wyjściu z labiryntu nie pozostało nam nic innego jak wrócić do samochodu i ruszyć w drogę do domu.
W Kudowie Zdroju postanowiliśmy podjechać do Czermnej gdzie znajduje się słynna Kaplica Czaszek niestety o tej porze dnia i roku czynna tylko do 16.00 więc zobaczyliśmy ją tylko z zewnątrz 😢
Na tym zkończyliśmy zwiedzanie atrakcji...
Warto wybrać się tam na dłużej ponieważ jest jeszcze wiele do zobaczenia.

Schronisko na Szczelińcu, Teresa Nowak

31 lipiec 2016 19:51

Zwiedziłem. Rewelacyjne miejsca.

31 lipiec 2016 14:26

Szczeliniec Wielki i Błędne Skały to fantastyczna wycieczka dla turystów duzych i małych ;-)

Jerzy
17 lipiec 2016 11:02

Bardzo ciekawa wycieczka , byłem w zeszłym roku , nie zdążyłem zwiedzić Szczelińca tylko Błędne skały . nie pozwoliła pogoda.  Pozdrawiam

14 wrzesień 2014 21:24

Widzę że trafiłaś na mglistą pogodę z brakiem panoramy. W tamtym roku miałam to samo, ale w tym udało nam się trafić na słoneczko.

03 lipiec 2014 06:45

Naszą bazą będzie Kłodzko, więc muszę wliczyć oczywiście również dojazd z Kłodzka.

Jak widzę po Twoich informacjach (i po tym, co wyczytałem na różnych stronach), wdrożę jednak plan B.

Dzięki raz jeszcze za info i za polecenie miejscowości do zwiedzania- wszystkie mam w planach :-)

02 lipiec 2014 15:36

PlanA i B są jak najbardziej do realizacji. Tylko skąd zaczynasz wycieczki?

Na zwiedzenie BS potrzeba ok 3godz. Wjazdy na górę zawsze o pełnej godzinie. Przejście labiryntu bez pośpiechu to ok 60-70 min., potem kawa, lody zakup pamiątek przy parkingu i zjazd - zawsze o połówce godz. Wjazd i zjazd regulują parkingowi. W Dusznikach koniecznie też Park Zdrojowy.

Na zwiedzenie Szczelińca potrzeba ok 2,5 - 3 godz. Trasa jest okrężna. Już wchodząc do góry zauważysz bramki z napisem "Wejście" i "Wyjście". Parking oczywiście w Karłowie. Potem proponuję zwiedzenie Radkowa ( Rynek, kościól),  Wambierzyc (Bazylika, Kalwaria, Ruchome Szopki) i Polanicy (centrum z Parkiem Zdrojowym).

I uwaga: parkingi są, niestety,  płatne!

02 lipiec 2014 08:42

Mam pytanie dotyczące Błędnych Skał i Szczelińca Wielkiego.

Planuję zwiedzenie obu atrakcji w następujących konfiguracjach:

Plan A: Błędne Skały i Szczeliniec w jednym dniu + jak wystarczy czasu Kudowa Zdrój/Kaplica czaszek- dzień 1. W Dzień 2: Duszniki Zdrój (muzeum papiernictwa) + Polanica Zdrój + ew. Kudowa Zdrój/Kaplica czaszek.

Plan B: Błędne Skały + Kudowa/Kaplica Czaszek + Duszniki Zdrój (muzeum papiernictwa) + ew. Polanica Zdrój- dzień 1. W Dzień 2: Szczeliniec + inne atrakcyjne miejscowości w okolicach.

Teraz dochodzę do pytań:

1. Czy BS + Szcz. da się obejrzeć na spokojnie, bez biegania, w jeden dzień (włącznie z przejazdem autem)? Nie chciałbym "przeczołgać" mojej rodzinki i tak zaplanować, by wszyscy byli zadowoleni, i z widoków, i ze "spacerowania".

2. Ile czasu mniej więcej zajmuje przejście Błędnych Skał,  tak na spokojnie (planuję wjechać na tzw. "górny parking"😉?

3. Ile czasu mniej więcej zajmuje dojście i powrót ze Szczelińca,  tak na spokojnie? Tutaj: (http://www.polskieszlaki.pl/szczeliniec-wielki-w-gorach-stolowych.htm) wyczytałem, że pokonanie tych prawie 700 schodów od Karłowa zajmuje około 40 min. Czy z powrotem wraca się tą samą trasą? Rozumiem też, że auto należy pozostawić w Karłowie?

Proszę o info i z góry dziękuję za wszelkie info, sugestie i porady, pozwoli mi to na jak najlepsze zaplanowanie wycieczki :-)

26 czerwiec 2014 11:50

Byłem, widziałem, rewelacyjne miejsce, polecam gorąco

26 sierpień 2013 15:13

Zazdroszcze wyprawy, nawet w takiej mgle. |Pozdrawiam!

18 listopad 2009 09:14
Pokusiłem się sprawdzić kiedy to nasze rozminiecie nastąpiło i stwierdziłem, że było ono aż kilkumiesięczne.
Ja byłem we wrześniu a Ty w listopadzie.
Z powodu tej gęstej mgły rozminęliśmy się też z Kasią, która też się tam wspinała, ale nikt z nas jej tam nie dostrzegł.
Aż się wierzyć nie chce, że wszystkiemu winna jest ta gęsta mgła 🙂
14 listopad 2008 14:41
My byliśmy w tych miejscach przy słonecznej pogodzie i mogliśmy wzrokiem ogarnąć całą okolicę ( wycieczka pod tytułem Piękno Gór Stołowych i Kotliny Kłodzkiej), ale muszę przyznać że we mgle Szczeliniec też jest piękny.
14 listopad 2008 14:36
Bardzo dziękuję!
Mimo nie najlepszej pogody wycieczka i tak była udana, bo mogło być jeszcze gorzej np. lać jak z cebra :-)
Podejrzewam, że jeszcze w to miejsce wrócę aby pobyć tam troszkę dłużej. No i chciałabym zobaczyć Skalne Miasto w Czechach o czym już pisałam do Ani P. na zwiedzaj świat.
14 listopad 2008 11:19
Daję dużego plusa za relację i zamieszczone zdjęcia.
Opisane przez Ciebie miejsca wraz z Kudową i jej okolicami, zaliczam do obszarów często prze zemnie odwiedzanych i wręcz wymarzonych do odbywania rodzinnych pieszych wycieczek. Współczuję Ci z powodu braku dobrej widoczności, bo wtedy to dopiero mogła byś nasycić się przepięknymi nie powtarzalnymi nigdzie indziej widokami Gór Stołowych.
Z tej też przyczyny nasuwa mi się myśl, iż trzeba by było tą wycieczkę powtórzyć jeszcze raz, gdy pogoda będzie bardziej przyjazna, a widoczność doskonała :-)
12 listopad 2008 19:54
W punktach widokowych są tablice na których jest pokazane co można podziwiać. My podziwialiśmy tajemnicze kształty wysnuwające się z mgły.