Szklarska Poręba dookoła. (Wysoki Kamień,Chybotek i wod.Szklarki)

Leśna Huta, Roman Świątkowski

"Góry są przede wszystkim miejscem szczególnym, gdyż jako środowisko stanowią zagęszczenie wszelkich przyrodniczych zjawisk i form. Są niejako koncentracją prawdy o przyrodzie, albo wręcz jej kwintesencją.[...] Góry są zatem miejscem, gdzie przyrodę tej planety doświadczamy najzupełniej. Dlatego sam pobyt w górach może stać się wielkim odkryciem." Wojciech Kurtyka.

Pętelka wokół Szklarskiej rozpoczęła się na ul. 1 Maja gdzie podążyliśmy za oznakowaniami szlaku czarnego w kierunku Leśnej Huty wielowiekowej huty szkła wykonujące przepiękne, ręcznie robione barwione formy ze szkła. Po odwiedzeniu i zakupie pamiątek ruszamy dalej szlakiem czarnym. Tuż za Karczmą Hutnika (Leśna Huta) skręcamy w prawo (trzeba uważać, droga asfaltowa którą dotąd maszerowaliśmy idzie prosto). Szlak prowadzi nas obok wioski indiańskiej Canoe. Za wioską skręcamy w ul. Kołłątaja, mijamy Starą Chatę Wolańską „Juna”. Chata Wolańska to siedziba Wolanów, średniowiecznych mistrzów przetwarzających bogactwa natury, kamieni szlachetnych, kwarcu, rud żelaza. Dalej szlak czarny prowadzi nas lasem wzdłuż rzeczki Szklarka z licznymi kaskadami, bardzo ładny odcinek trasy. Idąc tak nawet nie zauważyliśmy kiedy dotarliśmy do najpopularniejszego karkonoskiego wodospadu Szklarki. Wodospad udostępniono już w XVIII wieku. Przy wodospadzie znajduje się Schronisko PTTK Kochanówka, przy którym oczywiście zatrzymujemy się na dłużej.

w sklepie Leśnej Huty, Roman Świątkowski

Czas przejścia: Szklarska PorębaWodospad Szklarki szlak czarny 50 minut.

Stara Chata Wolańska, Roman Świątkowski
, Roman Świątkowski

Spod schroniska maszerujemy wzdłuż Szklarki która wpada do rz. Kamienna, którą przekraczamy idąc przez mostek, przechodzimy przez parking ze straganami z pamiątkami. Szlak czarny pnie się do góry ale tylko przez moment. Po pewnym momencie opuszczamy szlak czarny i kierujemy się łącznikiem do szlaku niebieskiego, którym docieramy pod jedną z głównych atrakcji turystycznych Szklarskiej Poręby jaką jest granitowa skała złożona z kilku bloków – Chybotek. Ze względu na kształt nazywany był również Misą Cukru. A najwyżej położony kamień łatwo można rozkołysać. Ruszamy dalej szlakiem niebieskim w kierunku Szkl. Poręba Dolna, mijamy Chatę Izerską a następnie miejsce ważne dla Szklarskiej Poręby, kamień upamiętniający miejsce powstania miasteczka. Skręcamy za oznakowaniami szlaku niebieskiego w ul. Kolejową. Przed dworcem PKP SZ.P. Dolna zmieniamy szlak na czarny, którym maszerujemy pod krzyżówkę szlaków turystycznych przy Zbójnickich Skałach. Odcinek trasy łatwy, częściowo prowadzi drogą asfaltową, płaski.

Czas przejścia: Wodospad Szklarski – Zbójeckie Skały szlak czarny, niebieski 1 godz. 15min.

początek wodospadu Szklarki, Roman Świątkowski

Przy Zbójnickich skałach dołącza szlak żółty, który będzie teraz głównym naszym szlakiem naszej wędrówki po Górach Izerskich. Szlak czarny częściowo biegnie równolegle do żółtego ale przy Zakręcie Śmierci skręca do Sz.P. Biała Dolina. Idziemy za oznakowaniami szlaku żółtego, mijamy zakręt śmierci. Trasa prowadzi przez las, biegnie prosto drogą leśną powoli pnąc się do góry. Mijamy Czarną Skałę. Od tej skały szlak zaczyna dość ostro piąć się do góry. Docieramy na szczyt Czarnej Góry na której znajduje się grupa skał, przy której postanawiamy troszkę odpocząć przed dalszym marszem. Ruszamy dalej za szlakiem żółtym, wśród drzew szlak biegnie w miarę płasko, po pewnym czasie mijamy ostaniec skalny Kozia Skała i po chwili docieramy na szczyt Wysokiego Kamienia na którym znajduje się schronisko oraz czeka na nas jedno z najwspanialszych widoków Sudetów. Roztacza się widok na Szklarską Porębę Karkonosze ze Szrenicą i Śnieżką, Pogórze i góry Izerskie podziwiać można Kotlinę Jeleniogórską, Pogórze Kaczawskie. Odcinek płaski, zalesiony prowadzący dość szeroką ścieżką widoczną z daleka. Jedynie podejście pod sam wierzchołek Czarnej Góry dość stromy.

wodospad Szklarki, Roman Świątkowski

Czas przejścia: Zbójnickie Skały – Wysoki Kamień szlak żółty 1godz. 30min.

Wodospad Szklarki, Roman Świątkowski
schronisko Kochanówka, Roman Świątkowski
jescze raz Wodospad Szklarki, Roman Świątkowski

Po dość dłuższej przerwie, a można przy dobrej pogodzie spędzić troszkę czasu na szczycie ruszamy dalej tym razem Głównym Szlakiem Sudeckim czerwonym. Powoli schodzimy, nie stromą drogą, a szlak co jakiś czas otwiera przed nami widoki na Karkonosze. Mijamy Osiedle Podgórze, przechodzimy niewielkie wzniesienie Hutniczej górki, maszerując tak za oznakowania szlaku dochodzimy do wiaduktu przy dworcu PKP Szkl. Poręba Górna i powoli kończymy wędrówkę.

Czas przejścia: Wysoki Kamień – Szklarska Poręba 1Maja szlak czerwony 1godz 15min.

podejście szlakiem czarnym, Roman Świątkowski

Całkowity czas przejścia szlaku ok. 4godz 30min. bez przerw na odpoczynek lub podziwianie atrakcji. Spokojnie można wyjść o godz. 9 i na obiadek na godz. 15/16 spokojnie wrócić. Trasa nie trudna z dużą ilością atrakcji – Leśna Huta, Chata Wolańska, Chata Izerska, Wodospad Szklarki, ostańce skalne Chybotek, Dzwonnica, Kozie Skały, Wysoki Kamień itp. Piękne widoki, wioska indiańska, schroniska, zakręt śmierci.

Chybotek, Roman Świątkowski

Wysoki Kamień i widoczne schronisko, Roman Świątkowski
widok z Wysokiego Kamienia, Roman Świątkowski
Widok z Wysokiego kamienia, Roman Świątkowski
zejscie czeronym szlakiem z Wysokiego Kamienia do Szklarskiej., Roman Świątkowski