Karkonosze – Wodospad Kamieńczyk, Szrenica, Śnieżne Kotły, Czeskie i Śląskie Kamienie.

strumień Świetlik, Roman Świątkowski

"Góry są środkiem, celem jest człowiek. Nie chodzi o to, aby wejść na szczyt, robi się to, aby stać się kimś lepszym. " Walter Bonatti

Kamienna, Roman Świątkowski

Całodniowa wyprawa w Karkonosze. Po dotarciu pod wyciąg krzesełkowy na Szrenicę kierujemy się za szlakiem czarnym, który prowadzi nas do Wodospadu Kamieńczyk i jednego z czterech schronisk, które czekają do odwiedzenia na naszej trasie. Odcinek trasy prowadzi nas przez wysoki las, mostkiem przez Kamieńczyk, trasa łatwa i wygodna. Jedynie ostatni odcinek ok. 15 minutowy spod Rozdroża pod Kamieńczykiem do schroniska Kamieńczyk dość stromy.

Czas przejścia: Szkl. Poręba (wyciag) – Rozdroże pod Kamieńczykiem szlak czarny 15 min,

Schronisko PTTK Kamieńczyk, Roman Świątkowski

dalej szlakiem czerwonym ok. 15 min do Schroniska Kamieńczyk. Razem 30 minut.

Po dotarciu oczywiście obowiązkowe zwiedzanie Wąwozu Kamieńczyk zakończonego 27 metrowym wodospadem. Następnie podziwianie pięknej panoramy Gór Izerskich spod schroniska i ruszamy dalej szlakiem czerwonym do góry. Szlak czerwony czyli Główny Szlak Sudecki prowadzi nas wygodną drogą na Hale Szrenicką na której znajduje się schronisko PTTK. Odcinek do podejścia łagodny, bez większych trudności z możliwością zatrzymania się po drodze w miejscu do odpoczynku. Przy schronisku warto zatrzymać się na chwilkę, widoki na góry piękne. Samo schronisko pięknie położone na odkrytym terenie.

Wąwóz Kamieńczyka i dojście do wodospadu, Roman Świątkowski
Wodospad Kamieńczyk 27m, Roman Świątkowski
tu zaczyna się wodospad Kamieńczyk, Roman Świątkowski

Czas przejścia: Schr. Kamieńczyk – Schr. na Hali Szrenickiej szlak czerwony 1 godz.

Spod schroniska ruszmy dalej szlakiem czerwonym który prowadzić będzie nas przez większą część trasy. Szlak prowadzi nas łagodnie do góry drogą kamienistą aż do samego szczytu Szrenica i znajdującego się tam schroniska Szrenica. Ze szczytu roztacza się piękna panorama na Karkonosze i te po Polskiej stronie jak i Czeskiej, widać całą Kotlinę Jeleniogórską, góry Izerskie. Warto zatrzymać się tutaj na dłużej. My właśnie tak zrobiliśmy, mały posiłek, piwko odpoczynek i dopiero ruszamy w dalszą drogę.

widok na Góry Izerskie i kopalnie kwarcu spod schr. Kamieńczyk, Roman Świątkowski

Czas przejścia: Schr. na Hali Szrenickiej – Szrenica szlak czerwony 15min.

Po dość dłuższej przerwie ruszamy w dalszą drogę, oczywiście Głównym Szlakiem Sudeckim. Idąc szlakiem mijamy po kolei grupę skał Trzy Świnki, Mokrą Przełecz, ostaniec skalny Twarożnik. Po prawej mijamy niewielkie wzniesienie czeskiego szczytu Sokolnik, mijamy krzyżówkę szlaków na Ceska Budka. Odcinek płaski, nie zalesiony całkowicie odkryty z widokiem na płaską równinę. Podchodzimy łagodnie pod widoczny z daleka kamienisty szczyt Łabski Szczyt, skąd widać stację radiowo- telewizyjną. Pogoda zaczyna nam krzyżować plany – mgła.

droga i szlak GSS czerwony, Roman Świątkowski

Czas przejścia Szrenica- Śnieżne Kotły szlak czerwony 1 godz. 20 min.

Niestety mgła, ale od czasu do czasu coś tam się pokazuje. Za bardzo się nie martwimy bo wiemy ze tutaj wrócimy dziś i w następnych wyprawach. Warto zatrzymać się na dłuzej, a przy odrobinie szczęścia oprócz cudnych Śnieżnych Kotłów, dech zapiera, widoki na Szklarską Porębę i Kotlinę Jeleniogórską nie do zapomnienia. Ruszamy dalej za oznakowaniami szlaku czerwonego. Szlak prowadzi nas zboczem szczytu Wielki Szyszak, ścieżką wyłożoną z kamieni. Szczyt, kamienisty szczyt mijamy we mgle. Przechodzimy przez przełecz pod Smielcem. Delikatne podejście pod Smielec 1424mnpm, zejście na Czarną Przełęcz na której znajduje się miejsce odpoczynku, budka i choinka znaków.

schronisko PTTK na Hali Szrenickiej, Roman Świątkowski
widok z Hali Szrenickiej, Roman Świątkowski
Panorama z Hali Szrenickiej na pierwszym planie schr. Hala Szrenicka, Roman Świątkowski

Czas przejścia: Śnieżne Kotły – Czarna Przełęcz szlak czerwony 40 min.

Mały oddech i ruszamy GSS im Mieczysława Orłowicza. Po drodze mijamy kamienny pomnik 1929 roku, rozpoczynamy nie strome podejście na Czeskie Kamienie. Trasa wygodna, ścieżka wyłożona kamieniami. Mgła zaczyna już mniej nam, dokuczać. Idziemy dalej mijamy turystów z Polski, Czech i Niemiec jak na całej trasie, docieramy do Śląskich Kamieni. Następny dłuższy odpoczynek. Widoki super np. Przełęcz Karkonoska i widoczne schronisko Odrodzenie odwiedzone w zeszłorocznych wędrówkach po Karkonoszach.

Szrenica i schronisko PTTK Szrenica, Roman Świątkowski

Czas przejścia: Czarna Przełęcz – Śląskie Kamienie szlak czerwony 35 minut.

Powrót tą samą trasą do Czarnej Przełęczy, gdzie zmieniamy szlak na niebieski i kierujemy się Koralową Ścieżką na Rozdroże pod Smielcem. Ścieżka prowadzi nas w dół otwierając przed nami piękne widoki. Natrafiamy na odcinek ścieżki naprawiany – wielkie podziękowania Panom. Przy Rozdrożu pod Smielcem postanawiamy jeszcze na chwilkę zejść pod Rozdroże pod Jaworem gdzie podziwiamy Czarny Kocioł Jagniątkowski i Wędrujący Kamień.

pod Szrenicą na Głównym Szlaku Sudeckim, Roman Świątkowski

Czas przejścia: Śląskie Kamienie-Czarna Przełęcz szlak czerwony 30 minut, dalej w kierunku Rozdroża pod Smielcem szlak niebieski 30 minut.

Od Rozdroża pod Smielcem obieramy szlak zielony za którym podążamy a po ok. 20 minutach spokojnego marszu docieramy do Rozdroża po Wlk Szyszakiem. Odcinek bardzo spokojny całkowicie zalesiony. Po dotarciu na rozdroże dalej kierujemy się za oznakowaniami szlaku zielonego. Bardzo malowniczy i piękny odcinek trasy. Trasa trudna, prowadząca przez kamienie, dość męcząca ale szlak wynagradza nas pięknym widokiem na Śnieżny Kocioł. Szlak prowadzi nasz brzegiem Śnieżnych Stawików przy których jak i wielu innych turystów postanawiamy się zatrzymać, piękne miejsce. Ruszamy dalej ścieżką nad Reglami wzdłuż Łabskiego Kocioła w kierunku schroniska Pod Łabskim Szczytem. Czwarte i ostanie schronisko na trasie odwiedzone przez nas. Spod schroniska, lub troszkę wyżej nad roztaczają się piękne widoki.

widok ze Szrenicy na Hale Szrenicką i Doline Kamieńczyka, Roman Świątkowski
widok ze Szrenicy - stacja wyciągu krzesełkowego na Szrenicę, Roman Świątkowski
Karkonosze -Wielki Szyszak, Roman Świątkowski

Czas przejścia: Rozdroże pod Smielcem – Schr. Pod Łabskim Szczytem szlak zielony 1h45m.

Spod schroniska ruszamy za oznakowaniami szlaku żółtego. Mijamy charakterystyczne Kukułcze Skały i po 30 minutach szeroką drogą, spokojnego zejścia docieramy do choinki znaków turystycznych na Ryzach. Od tego momentu zejście jest troszkę niewygodne, prowadzi nas po kamieniach w dół. Koniec trasy to droga leśna przez wysoki las, który kończy się przy Muzeum Mineralogicznym.

grupa skał Trzy Świnki, Roman Świątkowski

Czas przejścia: Schr. Pod Łabskim Szczytem – Szklarska Poręba szlak żółty 1 godz. 30 min.

na tle Szrenicy i Trzech Świnek, Roman Świątkowski

Całkowity czas przejścia szlaku ok. 8h 30min nam zajęło z przerwami w schroniskach i na zjedzenie jagód plus, minus 12 godzin. Polecam, nie męcząca z odcinkami nieraz trudnymi ale bardzo kolorowa i pięknymi widokami.

widok na Szrenicę i GSS, Roman Świątkowski
Szrenica , Roman Świątkowski
Łabski Szczyt i stacja radiowo-telewizyjna przy Śnieżnych Kotłach, Roman Świątkowski
widok na Doline Łaby, Roman Świątkowski
Łabski Szczyt, Roman Świątkowski
widok z Łabskiego Szczytu na nadajnik radiowo- telew i nadchodząca mgłę, Roman Świątkowski
Łabski Szczyt i w oddali po lewej Szrenica, Roman Świątkowski
Czeskie Kamienie, Roman Świątkowski
Śląskie Kamienie, Roman Świątkowski
Wielki Szyszak, Szrenica, Roman Świątkowski
widok spod Śląskich Kamieni na Pogórze Karkonoszy i w oddali Kotlinę jeleniogórską, Roman Świątkowski
Przełęćz Karkonoska i schr. Odrodzenie a powyżej Śląski Grzbiet, Roman Świątkowski
Zbiornik Sosnówka i Jelenia Góra w oddali, Roman Świątkowski
Czeskie Kamienie, Wlk. Szyszak oraz nadajnik na Śnieżnych Kotłach, Roman Świątkowski
Pogórze Karkonoskie, Roman Świątkowski
Kukułcze Skały, Roman Świątkowski
2014-08-04

25 sierpień 2014 17:59

[cytuj autor='M Ela']Super wycieczka. Śliczne zdjęcia. I wychodzi na to że też byłam w tym czasie na tej trasie.  [/cytuj]

Szkoda że się gdzieś na trasie nie spotkaliśmy, by się jakieś piwko razem wypiło.

24 sierpień 2014 20:26

21 sierpień 2014 20:51

Super wycieczka przez atrakcyjne Karkonosze,

widziałem te miejsca, ale chciałbym kiedyś znów się tam znaleźć

21 sierpień 2014 08:43

Prawdziwy wędrowiec,super!

21 sierpień 2014 06:36

Gdy będziemy w przyszłości w Karkonoszach, z pewnością pomoże mi Twoja relacja w planowaniu trasy. Dzięki.

20 sierpień 2014 18:39

Dziękuję. Piękna trasa, cała odkryta jak to Karkonosze. Wodospad Kamieńczuk, wiele ostańców Skały Trzy Świnki, Skały Czeskie, Śląskie, Śnieżne Stawiki, Moreny polodowcowe - piękna trasa.

Pozdrawiam.

Ostatnio edytowany: 2014-08-21 10:09

20 sierpień 2014 18:26

W karkonoszach byliśmy dwa lata temu,też wchodziliśmy na kamieńczyk i na szrenice,gratuluje wyzwania.

20 sierpień 2014 17:32

Romek pięknie powędrowałeś tereny super i wiele ciekawych miejsc , fajnie popatrzeć na miejsca w których też dreptaliśmy pozdrawiamy

20 sierpień 2014 16:16

superro.

ładna wyprawa dla  prawdziwego zaprawionego pozdóżnika ,ktory lubi gory  .

znan mi trasa  -

bylem w zeszlym roku i kto wie czy nie powroce  w tym na jesien ,

po  Tatrach

karol

20 sierpień 2014 13:34

[cytuj autor='Walkowicz Tadeusz']Witaj Romanie w Karkonoszach, kiedy byłem w Śnieżnych Stawkach w maju .. lat temu .. leżał śnieg. Lubię to przejście z Czarnej Przełęczy potem zielonym do Schroniska pod Łabskim Szczytem. Gdy tu pierwszy raz dotarłem zobaczyłem schody do schroniska taka magła...a ja to jubię.. Zejście żółty to pełny hamulec. Źródła Łaby, gdy Byliśmy / Krupówki / , ale warto tam skręcić. Tadek [/cytuj]

Dzięki Tadeuszu. Rozglądałem się za Tobą ale niestety nie udało się nam spotkać, wiedziałem że gdzieś tam wędrujesz po górach. Do Szklarskiej przybyliśmy dwa dni po Was. Jeśli chodzi o Źródło Łaby to odwiedziliśmy je (relacja już niedługo) a szlak zielony wzdłuż Śnieżnych Kotłów bąba , mi - nam bardzo się podobało.

20 sierpień 2014 12:48

Tadek

20 sierpień 2014 12:47

Bardzo fajna relacja, świetne fotki. Zazdroszczę takiego super "spacerowania".

20 sierpień 2014 12:29

Piękne zdjęcia i piękna wyprawa, super!

20 sierpień 2014 12:24
Byłem w maju i tak bardzo chciałbym znowu tam być.Ładny szlak przeszliście.Zazdraszczam.