Kołobrzeg ,okolice i miłe spotkanie

pomnik Zaślubin z Morzem, Danusia

Dzień był wyjątkowo upalny,więc z przyjemnością spacerowaliśmy po nabrzeżu portowym i promenadzie w Kołobrzegu. W Kołobrzegu byliśmy wiele razy,ale było to już jakiś czas temu. Nad promenadą góruje ,pochodząca z XVII wieku, latarnia morska. Zniszczoną latarnię odbudowano po wojnie w nieco innym miejscu, wykorzystując konstrukcję dawnego fortu u wejścia do portu. Na szczycie znajduje się taras widokowy,widok z niej na morze jest piękny, bo latarnia ma 26 m wysokości. U podnóża latarni znajduje się tablica upamiętniająca rybaków i marynarzy,którzy nie wrócili z morza. Tuż obok znajduje się pomnik komandora Stanisława Mieszkowskiego. Sama latarnia stanowi także swoisty pomnik zwycięstwa nad faszyzmem. Na pobliskiej promenadzie wznosi się z kolei charakterystyczny i znany chyba w całym kraju Pomnik Zaślubin z morzem. Zaślubiny te miały miejsce 18 marca 1945 roku,symbolicznego aktu dokonał wtedy kapral Franciszek Niewidziajło.Podobno, gdy przejdzie się na bezdechu przez jego "okno", spełni się pomyślane wcześniej marzenie.

Spacerując obserwowaliśmy jak miasto, przez te lata,się zmieniło na plus,jak pięknieje,ile w nim zieleni i ładnych ,zadbanych ulic. Nowoczesność przeplata się z historią. Doskonale widać to z wieży bazyliki Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Wśród współczesnego blokowiska widać ratusz miejski z chrakterystyczną ruchomą kulą przed frontem. Na wieży oprócz widoków można podziwiać z bliska dzwony oraz fotografie dotyczące historii renowacji i przebudowy wieży i tarasu widokowego. Niezwykłą ciekawostką jest możliwość obejrzenia przestrzeni pomiędzy kopułą bazyliki,a sklepieniem kościoła. Nigdy do tej pory nie widziałam tego miejsca na własne oczy. Niesamowita przestrzeń,spokojnie zmieściłaby się tam jeszcze jedna kościelna sala. Sama XIV-wieczna ,trzynawowa bazylika ze względu na swoją wielkość robi wrażenie zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz. W nawie głównej zwraca uwagę piękny ołtarz,ale także niezwykłe krzywe filary. Są wyraźnie przechylone za sprawą niestabilnego nadrzecznego gruntu, na którym stoi bazylika. Zdjęcia, niestety, nie oddają tego przechyłu. W bazylice poza wieloma sakralnymi atrakcjami dla mnie szczególną ciekawostką jest ogromny 4-metrowy świecznik,który do 1981r. stał w słupskim Muzeum Pomorza Środkowego.

wieża ciśnień, Danusia

Tuż obok bazyliki znajduje się Ratusz Miejski,a przy nim deptak z wieloma punktami gastronomicznymi. Ratusz pochodzi z XIX wieku,zbudowany jest dość niestandardowo na planie litery C,swoim wyglądem przypomina nieco obronny zamek. Mają tu swoją siedzibę władze miasta,mieści się tam również Galeria Sztuki Współczesnej Śródmieście Kołobrzegu zostało zniszczone podczas działań wojennych w 1945r. Ulicę Dubois,zwaną Złotą Uliczką, odbudowano w stylu przedwojennej zabudowy miasta. Podobnie rzecz się ma z innymi ulicami centrum miasta,gdzie w miejsce zniszczonego Starego Miasta wzniesiono dzielnicę zwaną Nową Starówką.

Wśród zabudowań jest w mieście sporo skwerów i parków miejskich.Zajmują one ogółem 120 h. Nic dziwnego,w końcu Kołobrzeg to uzdrowisko,więc parki zdrojowe oblegane są przez wczasowiczów i kuracjuszy. Jest ich kilka: parki im. Żeromskiego,Fredry, Dąbrowskiego,18 marca. 3 Dywizji Piechoty, Jedności Narodowej oraz wiele skwerów.Niezwykłą ciekwostką są liczne pomniki przyrody,a przede wszystkim bindaż,czyli chłodnik przy ul.Towarowej. To XIX-wieczny tunel obsadzony grabami,unikalne dzieło sztuki ogrodniczej.

dzwon portowy, Danusia

W centrum miasta znajduje się niezwykle ważne na turystycznej mapie miasta miejsce ,czyli Muzeum Oręża Polskiego. Miłośnicy militariów mogą tam oglądać ekspozycje pełne najstarszych i najnowszych eksponatów związanych ze sztuką wojskową. Część ekspozycji znajduje się na dziedzińcu i jest widoczna z zewnątrz. Tym razem nie wchodziliśmy do środka,bo już wcześniej kilkakrotnie zwiedzaliśmy to muzeum.

Wizyta w Kołobrzegu miała nieoczekiwanie swój koniec w pobliskim Dźwirzynie,gdzie na urlopie wypoczywała nasza krajtroterka Danuta z Tychów. Będąc tak blisko grzechem byłoby nie spokać się. Spędziłyśmy więc miłe 2 godziny przy kawie,rozmawiając nie tylko o naszych wycieczkach:-) To było przemiłe spotkanie,oby więcej takich,czego sobie i Wam wszystkim życzę.

w kołobrzeskim porcie, Danusia
statek PIRAT, Danusia

Wracając zajechaliśmy jeszcze na moment do Bagicza,podkołobrzeskiej miejscowości,w której niegdyś znajdowało się lotnisko Luftwaffe ,a po 1945r. stacjonowały wojska radzieckie. Od 2012 roku lotnisko funkcjonuje jako lotnisko cywilne i odbywają się tam loty widokowe. Po Armii Czerwonej zostały puste hangary.

Kołobrzeg latarnia morska, Danusia
ołtarz boczny, Danusia
taras widokowy w bazylice, Danusia
jak remontowano wieżę bazyliki, Danusia
widok z wiezy bazyliki na ratusz miejski, Danusia
między kopułą a sklepieniem bazyliki, Danusia
, Danusia
2014-07-06

21 lipiec 2014 09:57
21 lipiec 2014 08:24

Troszkę minęliśmy się w terminie choć wiem,że Danuta jeszcze dłużej w Dźwirzynie przebywała. Jednak widać wyraźnie,że krajtrterzy chodzą swoimi śladami. W uiegłym roku tak minęłyśmy się z mokunką w świętokrzyskim,a byłyśmy w tej samej miejscowości.

20 lipiec 2014 20:43

To jednak się spóżniłem bo mój urlop trwał od 12-tego do 19-tego. Jeśli chodzi o miejsce spotkania to poznaje . Musiało to być obok amiteatru ,który znajduje się w Gminnym Ośrodku Sportu ,Turystyki i Rekreacji w Dżwirzynie.Wielokrotnie tam przechodziłem idąc nad jezioro .

20 lipiec 2014 20:11

[cytuj autor=' marian']Właśnie w nocy wróciłem z Dżwirzyna i jestem w szoku że tak blisko były znane mi Krajtroterki. Pierwsze dni mojego pobytu pogoda nam nie dopisywała więc 13-tego zwiedzaliśmy ogrody w Dobrzycy i latarnie w Gąskach a 14-tego byliśmy  w Kołobrzegu.Z Twojej relacji wynika że spotkanie Wasze było w Dżwirzynie .Ciekawy jestem którego dnia spotkaliście się.Ja mieszkałem na ogrodowej u Kapitana. PS,Kołobrzeg jest piękny. Fajnie zobaczyć Twoje zdjęcia z miejsc w których pare dni temu się zwiedzało.Byłem wreście w domku dogóry nogami ,który i w Kołobrzegu powstał. [/cytuj]

Wszystkie drogi prowadzą do..Dźwirzyna:-) I do Kołobrzegu oczywiście. A my spotkałyśmy się 6.07. w kafejce na rogu ulicy,ale haha,nie wiem jakiej. Może druga Danusia podpowie.

20 lipiec 2014 18:57

20 lipiec 2014 09:06

Cieszę się,że tak się stało:-) Ja też teraz Danusiu, poniekąd drepczę Twoimi śladami,choć nie do końca,bo planowane byo dużo,a czasu jak zwykle nie  starcza.

17 lipiec 2014 21:15

Witaj Danusiu!

Dopiero teraz przeczytałam Twoją relację i ze zdumieniem stwierdziłam, że wędrowałaś tymi samymi ścieżkami, które ja odwiedziłam będąc w Kołobrzegu! Bo mimo przygód udało nam się tam dotrzeć!

Interesująco przedstawiasz opis wyprawy, pokazujesz bardzo ładne zdjęcia ... wróciły wspomnienia :-)

Zgodnie z Twoją podpowiedzią byłam w Bazylice- na wieży, ale również dokładnie oglądałam wnętrze z przekrzywionymi filarami.  Przestrzeń między kopułami naprawdę robi wrażenie! To niesamowite miejsce. Dzięki  Twoim Danusiu sugestiom wiedziałam na co trzeba zwracać uwagę podczas zwiedzania tego pięknego miasta.

Tegoroczny pobyt nad morzem pozostawił miłe wspomnienia. Cieszę się Danusiu, że nasze tam spotkanie jest ich częścią.

Szkoda tylko, że czas tak szybko biegnie, bo te przegadane 2 godziny minęły w mgnieniu oka! A więc- do następnego zobaczenia!

Życzę Wszystkim Krajtroterom  równie sympatycznych i miłych spotkań.

Pozdrawiam serdecznie :-)

17 lipiec 2014 10:14

Aż  chce się wrócić nad morze 🙂 piękne zdjęcia. W Kołobrzegu byłam jako dziecko. Za wiele niepamiętam.

17 lipiec 2014 07:55

Spotkanie,niezwykle miłe,rzeczywiście świetnie nam się trafiło. A Kołobrzeg naprawdę warto odwiedzić. Dziękuję wszystkim za miłe wpisy.

16 lipiec 2014 21:24

Super miejsce i super spotkanie. Tylko pozazdrościć. Piękne zdjęcia.

super wyjazd  , super spotkanie - dwie  Danuśki  z forum  -tylko pozazdroscic takich spotkan .

Kolobrzeg - och pamietam tą  wyśmienitą  rybkę  u Rewinskiego  -jest tam jeszcze

Karol

16 lipiec 2014 12:45

Piękny Kołobrzeg i super spotkanie- to sie trafiło

16 lipiec 2014 10:37

Super, piękne focie. Nigdy nie byłem w Kołobrzegu, najbliżej to chyba w Trzebiatowie, dawno temu...

16 lipiec 2014 10:26

A to jeszcze tego o Danusiach nie było jak czytałam 🙂 Super! Piękne zdjęcia i Kołobrzeg

16 lipiec 2014 10:16

[cytuj autor=' mokunka']Piekny Kołobrzeg i okolice  🙂 Chętnie bym znowu tam pojechala( byłam w 2010) . Spotkania na krajtroterskim szlaku , zazdraszczam 🙂 Ależ dwie nasze Danusie miały fajnie 🙂 [/cytuj]

Wszystko przed nami!!!:-)

16 lipiec 2014 10:12

16 lipiec 2014 10:11

A to sorry 🙂 Czekałam jakiś czas i obawiałam sie że masz problemy 🙂

16 lipiec 2014 09:56

Po prostu jeszcze nie skończyłam:-) Zaraz będą zdjęcia:-)

16 lipiec 2014 09:44

Super e wybraliście się znów na nadmorską wycieczkę, tylko nie wiem cy masz problem z wgraniem zdjęć ? Bo ich nie widzę