JURA – Kroczyce, Morsko i Okiennik Wlk.

Kroczyce, Roman Świątkowski

Ten spacerek rozpoczynamy w Kroczycach na skrzyżowaniu głównych dróg przy kościele parafialnym z lat 1893-95, którego ołtarz wykonany jest z bryły kalcytu w kształcie Groty z Lourdes. Kierujemy się w kierunku Podlesice, drogą asfaltową, gdzie w okolicznych lasach znajdują się jedne z najbardziej malowniczych kompleksów jurajskich wapiennych ostańców. Same Podlesice witają nas widokiem, widoczną z daleka Górę Zborów. Po drodze mijamy gościńce, zajazdy, które wyrosły jak grzyby po deszczu. Po dotarciu w okolice Rezerwatu przyrody Góra Zborów, który jest piękny jak i skały Kroczyckie znajdujące się na tym terenie ale to nie rezerwat dziś są głównym celem naszej wędrówki. Zwiedziliśmy to miejsce wcześniej a dziś postanowiliśmy powędrować szlakiem czerwonym w kierunku Zawiercia za którym podążyliśmy po małej przerwie pod Górą Zborów. Na początek czeka nas małe podejście na wzniesienie Góra Sowia. Góra wynagradza nas pierwszym ostańcem w grupie Skał Podlesickich oraz jaskinią (Jaskinia Studnia) do której zaglądamy. Szlak czerwony prowadzi nas większości lasem w którym napotykamy co jakiś czas na ciekawą skałę. Idąc tak mijamy wzniesienie Apteka 449 mnpm na którym to znajduje się ostaniec o nazwie Ruskie Skały niestety zasłonięty większości drzewami jak wiele innych skał. Od tego miejsca schodzimy ostro w dół , wychodzimy z lasu na polanę. Kawałek trasy odsłonięty, słonko grzeje. Szlak prowadzi nas powrotem do sosnowego lasu gdzie napotykamy na grupę Skał Morskich. Rozpoczynamy podejście pod wzniesienie Góry Łężec na której to znajdują się ruiny zamku Morsko zwanego w średniowieczu „Bąkowiec”. Kolejny zamek z grupy Orle Gniazdo. Ruiny niestety obecnie nie można zwiedzać , można jedynie obejść go dookoła po wyznaczonej ścieżce. Obok zamku znajduje się ośrodek wypoczynkowo-rekreacyjny i kawiarenka z której korzystamy aby napić się coś zimnego. Są również ławeczki na których w cieniu można odpocząć przed dalszą podróżą oraz nacieszyć się widokiem na zamek – chociaż to. Ruszamy dalej trzymając się szlaku czerwonego, który prowadzi nas przez las. Po drodze napotykamy znowu ostańce a największy to Cudzownik. Mijamy osadę Piaseczno i po chwili docieramy do atrakcji turystycznej jaką jest niewątpliwie ostaniec wapienny o oryginalnym i bardzo ciekawym kształcie Okiennik Wielki. Oczywiście mały postój obowiązkowy. Od tego miejsca zmieniamy szlak na żółty , który prowadzi nas do Skarżyc. Po dotarciu podziwiamy Sanktuarium Matki Bożej Skarżyskiej – Kościół pw. Trójcy Przenajświętszej wzniesionego w 1583 roku z jurajskiego kamienia w kształcie średniowiecznej wieży obronnej. Swą obecną formę zyskał w 1610 roku poprzez dobudowanie trzech absyd symbolizującą św. Trójce. Przy jednym kościele w Kroczycach rozpoczęliśmy wędrówkę przy drugim w Skarżycach zakończyliśmy .