Jura - Góra Zborów, Mirów, Bobolice i strażnice

Góra Zborów

Wspaniała całodzienna wycieczka jurajska ! Dominika spisała się wspaniale i już nie tylko autem od zamku do zamku, tylko na nogach szlakami... 🙂

Zaczęlismy od Kroczyc, szybkie wizyty nad zalewem w Siamoszycach, Kroczycach i w kościele w Kroczycach z kalcytowym ołtarzem i 500-letnią lipą pod świątynią.

Kąpielisko Siamoszyce

Spod kościoła już widać nasz cel - Góra Zborów, byłam tam w czasie studiów i od tamtej pory tylko mogłam pomarzyć o bieganiu wśród skałek z wózkiem 🙂 No a teraz się udało, Dominice od rana opowiadałam, jak będzie biegać wśród skałek i jak sobie piknik na skałkach zrobimy 🙂 No i się zapaliła i biegała, tak biegała, że po południu już musieliśmy je obie dość mocno poskromić, bo nadal biegały a Dominika zmęczona już się na skałkach zaczęła ślizgać i padać co parę kroków.

No ale wracając do Góry Zborów, piekne miejsce, pełne białych skałek, z kolei skałki pełne wspinaczy. Wiosna to mało powiedzieć, my w krótkich rękawkach a oni bez koszulek nawet. Z góry widać daleko hen. Warto zrobić taką pętelkę od Góry Zborów przez las do Kruczych Skał, gdzie Jaskinia Głęboka się schowała. Przed tymi skałami powstało ciekawe lapiarium czyli skałki charakterystyczne dla tego regionu, ładnie opisane. To wszystko tuż pod Centrum Dziedzictwa w Podlesicach. Niestety Jaskinia jeszcze nieczynna, dopiero od kwietnia, jak co roku, ale byliśmy na to przygotowani.

Zalew Kroczyce

Po Górze Zborów pojechaliśmy do Mirowa, najpierw zamek, nadal niedostępny i ogrodzony, choć już się wyłomek w płocie drewnianym "zrobił" i łażą co niektórzy po murach zamkowych. Tutaj pierwsze w sezonie lody, dzieci szczęśliwe! Marzył mi się już dawno ten szlak miedzy Bobolicami i Mirowem i tym razem się skusilismy. Tym samym zobaczyliśmy zamek w Bobolicach od strony, jakiej jeszcze nie znalismy. Niestety jeszcze nie sezon, magnesików nigdzie nie dostaliśmy, ale zamek jak zawsze urzeka 🙂 Ludzi na szlaku bardzo dużo, sezon szybko się rozpoczął w tym roku 🙂

Zanim wróciliśmy z powrotem do auta w Mirowie, słońce się już pochyliło, ale my nadal mamy plany. Najpierw Łutowiec, piękne skałki, znowu ze wspinaczami. Ta skała ze strażnicą, której już praktycznie nie widać, stoi obok, nie da się jej obejśc dookoła, bo są ogrodzenia z jednej strony. Ten Łutowiec to taka wioseczka, a skały praktycznie w samym jej "centrum", więc rzadcy tu dość turyści oblepieni są wzrokiem miejscowych.

Zalew w Kroczycach
Kościół w Kroczycach

Teraz straznica w Przewodziszowicach, ale po drodze jeszcze Sanktuarium w Leśniowie, kiedyś trafilismy na odpust, więc były tłumy dzis spokojnie weszlismy do środka. Napiliśmy się też ze źródełka.

W Przewodziszowicach do strażnicy trzeba znów iść , około 800 metrów, tu już sami byliśmy... choć wspinacze na skałkach jednak i tu się znaleźli. Straznica tutaj w znacznie lepszym stanie niż w Łutowcu, spora ściana się zachowała.

Chcieliśmy jeszcze pustelnię w Czatachowej odwiedzic, ale zależało mi na kueście, a już późno było, więc innym razem. Na kueście odwiedzilismy lipę Babkę 300 letnią, już tylko pół drzewa tu zostało, a kawałeczek dalej miejsce widokowe i piknikowe na kueście, z ruinami kościółka Św. Stanisława. To zakończyliśmy naszą wycieczkę.

amonit

Lipa Babka na kueście
2014-03-22

01 kwiecień 2014 07:38

Również część trasy zwiedzałam. Co prawda samochodowo. Jechaliśmy z Częstochowy. Zwiedziliśmy zamki na Szlaku Orlich Gniazd. Wycieczka zajęła nam cały dzień ale było warto 🙂

27 marzec 2014 20:38

Jura, blisko i pięknie,

wciąż się zmienia, uprzyjaźnia dla turystów i nie tylko,

a uśmiechnięte dzieciaki są najlepszymi recenzentami

26 marzec 2014 13:06

Tyle razy tam byłem ale dalej mnie tam ciągnie.

26 marzec 2014 11:49

to koniecznie muszę się tam wybrać 🙂

26 marzec 2014 11:34

Koniecznie, nie od dziś wiadomo, że uwielbiam Jurę i wszystkim polecam, jak sie trafi w pogodę to jest cudownie 🙂

26 marzec 2014 11:29

Rewelacyjna wycieczka z przepiękną galerią 🙂 Teraz jeszcze bardziej chce się tam wybrać 🙂

25 marzec 2014 11:00

Jura jest super 🙂)))

25 marzec 2014 07:20

Dzięki, a Jura fajnanie tylko z krajobrazów i zabytkowych obiektów, ale ostatnimmi laty wreszcie się zmienia, otwiera na turystów, pojawiają się masowo tablice  z opisami czego kiedyś brakowało, bo w terenie nie było czasem wiadomo co i jak a teraz często można poczytać o obiektach i w ogóle widzieć, że to akurat jest to 🙂

24 marzec 2014 22:50

Aniu fajny poczatek sezonu. Jura ! Piękna i choć dobrze mi znana , niezmiennie fascynuje.

Podrosły Wam córeczki 🙂

24 marzec 2014 20:39

Dziękuję Wam 🙂 Pogoda do zdjęć była  dobra, jeszcze tylko bardziej wiosna musi wybuchnąć 🙂

24 marzec 2014 20:19

Fajne i bardzo ciekawe miejsca odwiedziliście. Odwiedziłem je w zeszłym roku ale takich zdjęć świetnych nie zrobiłem. Szkoda,  jaskinie warto zobaczyć  ale nic  straconego jest powód aby wrócić.

24 marzec 2014 19:52

Super relacja i piękna rodzinna wyprawa. Buzie uśmiechnięte a to najważniejsze.

MGrzegorz12
24 marzec 2014 17:35

Ogólnie zapraszam do zwiedzania okolic Jury Krakowsko Częstochowskiej. Piękne miejsca i cudowne widoki 🙂

24 marzec 2014 14:57

Troche znanego,troche mniej znanego ... czyli jak zawsze wycieczka pełna wrażeń i radości,o czym świadczą roześmiane buzie dzieci. Odkrywanie okolic,fajna sprawa:-)