Koszalińskie plenery

Pałac Młynarza, Danusia

Tym razem przyjechaliśmy do Koszalina tylko i wyłącznie po to, by pospacerować po tym mieście. Przy wjeździe,jak zawsze,powitały nas Płonące ptaki,czyli rzeźba Władysława Hasiora znajdująca się na wzniesieniu przed budynkami Politechniki Koszalińskiej. Powstały w 1977r.Bliźniacza rzeźba ptaków stoi w Szczecinie przy amfiteatrze im.H.Majdaniec.

Zaparkowaliśmy w centrum i ruszyliśmy do parku im. Książąt Pomorskich. Miłe zaskoczenie znaleźć w ścisłym centrum miasta tak rozległe i zadbane tereny zielone. Z przyjemnością przechadzaliśmy się alejkami parku między stawem a, rzeczką Dzierżęcinką. Przez gałęzie drzew prześwitywały blade promienie grudniowego słońca,a my słuchaliśmy krzyku mew i karmiliśmy kaczki.

Płonące ptaki, Danusia

Wzdłuż parku ciągną się pozostałości murów obronnych,wspomnienie po znajdującym się tu niegdyś zamku książęcym.Podobnie jak w większości pomorskich miast tak i w Koszalinie starówka uległa znacznemu zniszczeniu podczas II wojny.W związku z tym zachowały się tu pojedyncze zabytkowe budynki i obiekty. Do takich niewątpliwie należy Domek Kata z XV wieku,gdzie niegdyś zamieszkiwał kat,który pełnił swoją powinność prawie do końca XiX wieku ,a egzekucje były przeprowadzane na tzw. Górze Wisielców. Obecnie w Domku Kata ma swoją siedzibę Teatr Propozycji Dialog.

Niedaleko parku trafiliśmy również na ciekawą cerkiew pw. Zaśnięcia NMP. Zmierzaliśmy jednak w stronę katedry Niepokalanego Poczęcia NMP,najważniejszego zabytku Koszalina pochodzącego z XIV wieku. Naprzeciwko katedry, na Rynku Staromiejskim wznosi się charakterystyczny,modernistyczny Ratusz. Wcześniejszy budynek ratusza oraz pobliskie zabudowania strawił w 1718r. wielki pożar. Ratusz i plac obecnie jest w remoncie ,więc niewiele go widać na zdjęciach.

park im.Książąt Pomorskich, Danusia

Wracając z powrotem w stronę parku zajrzeliśmy na teren pięknego Pałacu Młynarza i młynu z XIX wieku. Mieści się w nim koszalińskie Muzeum Regionalne. A na placu przy muzeum można zwiedzać Skansen Jamneński. Można w nim oglądać charakterystyczne szachulcowe budynki z okolic jeziora Jamna i Łabusza oraz wsi Dąbki. Przy wejściu do muzeum kusi smakowitymi zapachami Gospoda Jamneńska,komponująca się z zabudowaniami muzealnymi.

Wróciliśmy do parku,kierując się na jego drugą stronę. Minęliśmy budynek Filharmonii Koszalińskiej i znaleźliśmy się blisko ciekawego architektonicznie koszalińskiego chipsa,czyli amfiteatru im.Ignacego Paderewskiego. To miejsce akurat dobrze znam. Przyjeżdżamy tu od paru lat na Koszaliński Kabareton. Podobno amfiteatr ten jest największym w Polsce tego rodzaju obiektem ze stałym dachem dla widowni liczącej ok.6 tys.miejsc.

jeden z pomników przyrody w parku książęcym, Danusia
parkowe alejki, Danusia

Nasz koszaliński spacer trwał dobre dwie godziny. Minęły jednak jak chwila. Myślałam,że znam Koszalin,a jednak spotkało mnie tu parę sympatycznych zaskoczeń jak park książęcy, skansen i ciekawe muzeum. Ponieważ słońce chyliło się już ku zachodowi ruszyliśmy w stronę Góry Chełmskiej, by zdążyć wspiąć się na wieżę widokową zanim całkiem się ściemni. Najważniejszy cel spaceru czyli spalanie nadmiaru światecznych kalorii,został w dużej mierze osiągnięty.

mostek nad Dzierżęcinką, Danusia
ul.Zwycięstwa, Danusia
ratusz w remoncie, Danusia
katedra pw. Niepokalanego Poczęcia NMP, Danusia
widok na mury obronne w połączeniu z obiekatmi nowoczesnego banku, Danusia
mury obronne, Danusia
pomnik Byliśmy-jesteśmy-będziemy, Danusia
2013-12-28

30 styczeń 2014 16:31

Nigdy tu nie byłem, ale dzięki Twoim zdjęciom Danusiu - już tam byłem, pięknie.

Ostatnio edytowany: 2014-01-30 16:31

20 styczeń 2014 10:19

[cytuj autor='Jamrozik Katarzyna']Ładny ten Koszalin, a w park w lecie musi wyglądać pięknie. [/cytuj]

Racja Koszalin bardzo ładnie się przezentuje. Dzięki szczególowemu opisowi Danusi, choć wirtualnie mogłam go zwiedzić. Latem musi być zapewne pięknie , nie tylko w parku 🙂

20 styczeń 2014 08:36

Rzeczywiście masz oko Karolu,budynki z Twoich bydgoskich fotek  bardzo przypominają obiekty z Koszalina- Pałac Młynarza i budynek na terenie Skansenu Jamneńskiego.

Ostatnio edytowany: 2014-01-20 08:36

12 styczeń 2014 21:37

super pospacerowalas Danusko .

Koszalin podobny ( zabudowa)  jest do Bydgoszczy

Pozdrawiam Karol

Ostatnio edytowany: 2014-01-12 21:40

12 styczeń 2014 20:14

Dzieki opisom - Twoje zdjęcia Danusiu ogląda sie z wielką przyjemnością. Ciekawa wycieczka świetnie pokazana. I znów okazuje się, że nie trzeba szukać daleko aby znaleźć interesujące miejsca.

Pozdrawiam serdecznie :-)

12 styczeń 2014 20:01

O tak,ja też tak uważam Kasiu. Cały czas myślałam o tym,jak pięknie musi być wiosną czy latem w tym parku.

12 styczeń 2014 16:22

Ładny ten Koszalin, a w park w lecie musi wyglądać pięknie.

12 styczeń 2014 13:35

Bardzo ładny spacerek, nawet nie pamiętam czy byłam kiedys w Koszalinie ale chyba nie

12 styczeń 2014 09:01

Koszalin piękne miasto, byłam tak z moją przyjaciółką. Super wspominam te chwile. Śliczne zdjęcia i fajna relacja.