Grota Komonieckiego i Gibasowy Wierch

, Katarzyna Jamrozik

Do Groty Komonieckiego zimą wybieraliśmy się odkąd ją odkryliśmy po raz pierwszy w 2009 roku. Wtedy trafiliśmy tam zresztą tylko dzięki inforamacji w internecie, że obok Leskowca można obejrzeć takie cudo natury. Ruszyliśmy z Koconia przy Ślemieniu szlakiem niebieskim w kierunku Gibasów Groń. Szlaki raczej tam są mało uczęszczane bo parkingu tam nie uświadczysz więc trzeba było stanąć przy sklepie. Początkowo szlak biegnie polami i tam musieliśmy już uważać żeby nie wpaść po pas do śniegu, bo na szlaku tak go nawiało z pól. Dobrze że Rasti idzie zawsze z przodu więc widzieliśmy gdzie się topi w śniegu. W lesie już było lepiej choć i tak szlakiem szła wcześniej może z jedna osoba więc ubita ścieżka nie była.

Im wyżej tym piękniej też ośnieżone drzewa w przeciwieństwie do naszych wyżyn, gdzie śniegu jest ledwo co i jest buro i ponuro. Tam natomiast bajka. Na taką wycieczkę w zimie wybraliśmy się pierwszy raz i z początku trochę było mi ciężko, bo jednak chodzi się ciężej w szczególności w puchu. Ale daliśmy rady i zdobyliśmy najpierw Pietrasową 814 m n.p.m. a po chwili Gibasów Groń 898 m n.p.m. Stamtąd chciałam dotrzeć jeszcze do Gibasówki, by tam odwiedzić gospodarza, ale niestety zielony szlak, który tam prowadzi był już wogóle nie schodzony, a śniegu tam nawiało miejscami prawie do pasa. Po dziesięciu minutach ciągłego zapadania się w śniegu skapitulowaliśmy i zawróciliśmy. Nawet pies już miał dość bo cały się zapadał w śniegu i musiał robić niezłe susy żeby brnąć dalej. Momentami już nia miał siły do następnego skoku. Musieliśmy więc wrócić na ten choć trochę przetarty szlak w kierunku Smrekowicy. Tam też zrobiliśmy postój na kanapke i ciepłą herbatkę i tam też zorientowałam się że zamiast iść półtorej godziny jak wychodziło z mapy to my szliśmy godzinę dłużej. A tu mieliśmy znaleźć jeszcze Grotę Komonieckiego, co nie okazało się takie łatwe.

, Katarzyna Jamrozik

Według mapy do groty odchodzi szlak żółty tuż przy także żółtym szlaku odchodzącym do Rzyk. Tylko że tam nic nie było. Postanowiliśmy więc iść tak jak trafiliśmy tam w lecie. Czyli za źródłem Zimnej Wody za Smrekowicą. Tylko że zimą te lasy wyglądają trochę inaczej. Znaleźliśmy ścieżkę i ruszyliśmy w las poza szlakiem z trochę ciężką duszą na ramieniu czy nie pobłądzimy. Po kilkuset metrach w środku lasu znaleźliśmy jakieś ślady więc pojawiła się nadzieja że ten ktoś szedł właśnie od groty. Potem kolejny cud - nagle odnalazł się szlak żółty, znaczek już mocno wyblakły, a szlak na jednych mapach jest, a na innych nie.Po chwili ślady prowadziły znowu ostro w dół, gdzie zeszliśmy by znowu znaleść się na szlaku żółtym. Ale żeby znaleźć grotę trzeba po raz kolejny zejść ze szlaku w miejscu gdzie ktoś na drzewie namalował sprayem napis na drzewie "DO GROTY". Wtedy też podobnie schodziliśmy więc idziemy dalej za śladami, coraz głośniej słychać potok więc chyba idziemy dobrze. I faktycznie błądzenie się opłaciło bo oto jesteśmy przy cudnej grocie, która zimą ma jeszcze większy czar i urok.

Grota Komonieckiego jest jaskinią o wysokości 2 m i szerokości 15 m. Z płyty skalnej spływa niewielki strumyk, który zimą tworzy przepiękne rzeźby lodowe, podobnie jak Wodospad Dusica poniżej. Jest on największym w Beskidzie Małym - ma szerokość 4 metry i wysokość 5 metrów.

Najpiękniejsze w takich miejscach jest to że będąc tam za każdym razem grota będzie wyglądała inaczej. Szkoda tylko że nie prowadzi tam wygodna ścieżka, miejsce piękne a tak niewiele osób pewnie o nim wie.

Dusica, Katarzyna Jamrozik
Wodospad Dusica, Katarzyna Jamrozik
2013-12-08

10 grudzień 2013 22:09

Ja trafiłam przypadkiem na nią w internecie, potem szukałam wskazówek jak tam dojść. Na mapie jest wprawdzie oznaczona, ale na szlakach nie ma żadnych drogowskazów jak tam trafić.

Szczerze polecam ją odnaleźć i nie zgubić się przy szukaniu.

10 grudzień 2013 22:02

Nawet nie słyszałem o tej grocie.

Fajna zwłaszcza w zimowej szacie.

Piękne okolice

Ostatnio edytowany: 2013-12-10 22:05

10 grudzień 2013 18:05

[cytuj autor=' mokunka'][cytuj autor='M Ela']Cudnie. Piękna zima, piekne zdjęcia.Szczegółowa relacja. Extra [/cytuj] Nic dodać więcej nie mogę Kasiu , może tyle ,że foto-art 🙂 [/cytuj]

Staram się bo od niedawna mamy lustrzanke cyfrową Nikona no i się uczę. Mam nadzieję że zdjęcia będą coraz lepsze i dziękuję za ich docenienie.

10 grudzień 2013 18:03

Faktycznie już jest kilka relacji z tej groty. Ja także taką zamieściałam tylko wtedy byliśmy w lecie http://www.polskieszlaki.pl/wycieczki/relacja,1585,do-groty-komonieckigo-przez-leskowiec.html.

Wtedy też obiacałam sobie że wrócimy tam zimą i się udało, choć momentami myśleliśmy że nam się nie uda znaleźć tej ścieżki do niej, bo w zimie to nie lada wyczyn.

A tu zdjęcia z lata z 2009 dla przypomnienia

10 grudzień 2013 08:57

Super zdjęcia i wycieczka, gdzie Wyście się tam zapuścili 🙂 Już kiedyś ktoś pisał wycieczkę o tej grocie na Ps 🙂

09 grudzień 2013 22:33

Nic dodać więcej nie mogę Kasiu , może tyle ,że foto-art 🙂

09 grudzień 2013 21:32

piękne  krajobrazy Kasiu  .