Po sąsiedzku-wizyta w Sławnie

kościół Wniebowzięcia NMP, Danusia

Miłe,leniwe ,niedzielne popołudnie. Pogoda zachęca do spacerów. A może by tak skoczyć do pobliskiego Sławna? Ot tak,ni w pięć ,ni w dziesięć. Zgodnie z zasadą...swego nie znacie,cudze chwalicie...itp.

Sławno to niewielkie miasto położone dość blisko ,bo ok. 25 km od Słupska. Niegdyś należało do województwa słupskiego.Po administracyjnych przebazowaniach znalazło się tuż za granicą województwa pomorskiego,po sąsiedzku,w województwie zachodniopomorskim. Niby blisko,a jednak rzadko tam zaglądamy. Kiedyś byliśmy tam z mężem we dwoje rowerami,na lodach!!! Było to parę dobrych lat temu i nie wiem,czy dziś powtórzylibyśmy taki wypad.

Sławno, Danusia

Dlatego wybralismy środek lomocji dla leniwców i dość szybko znaleźliśmy się w centrum miasta. Od razu w oczy rzuca się tam wysoka sylwetka gotyckiego kościoła pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Do środka jednak nie zaglądaliśmy,ponieważ przed kościołem zbierali się już goście weselni w oczekiwaniu pary młodej,więc nie chcieliśmy przeszkadzać. Zrewaitalizowaną ulicą Basztową doszliśmy do Bramy Koszalińskiej. Razem z Bramą Słupską stanowi ona fragment obwarowań miejskich z XV wieku. Tuż za bramą znajduje się ciekawy pomnik "Chrystus przybywa do Sławna" autorstwa Heinricha Eugona von Zitzewitz. W 1996r. ten ceniony artysta plastyk podarował go miastu. Jest to o tyle ciekawe,że autor pomnika pochodzi z tych stron. Rodzina Zitzewitzów w 1945 roku musiała opuścić swój rodowy majątek Zitzewitz. Dziś jest to wieś Sycewice przy drodze krajowej nr 6 między Slawnem ,a Słupskiem.

Podeszliśmy też do swoistego reliktu minionej epoki,jakich wciąż nie brakuje na Pomorzu. Na miejskim skwerku wciąż króluje pomnik poświęcony pamięci Wyzwolicieli-czołg. Szczerze mówiąc,wątpliwa to ozdoba miasta. Zupełnie innym elementem związanym z przeszłością jest cykl drewnianych rzeźb pt. "Śladami Święców". Święcowie byli to dziedziczni możnowładcy odgrywający dużą rolę w dziejach Pomorza w XIII-XV wieku.Ich ród wygasł w 1357 roku. Autorami rzeźb zdobiących okolice sławieńskiego Rynku są artyści biorący udział w Ogólnopolskim Plenerze Rzeźbiarskim w 2010r.

centrum miasta, Danusia

Podziwiając rzeźby wolnym krokiem doszliśmy z powrotem do Rynku,kierując się tym razem do Bramy Słupskiej. Tuż za nią znajduje się Ratusz Miejski,jeden z najbardziej okazałych budynków w Sławnie. Jego projekt wykonal Eduard Koch ze Słupska.

Czytając informacje o Sławnie ze zdumieniem dowiedziałam się,że pochodzi stąd Agnieszka Włodarczyk (aktorka),Ryszard Rembiszewski ( pan Lotto) i Bogdan Trojanek ( lider zespołu Terne Roma). No tak...cudze chwalicie,swego nie znacie...Fakt.

Brama Koszalińska, Danusia

Nieco zmarznięci wrócilismy do samochodu postanawiając w dalszym ciagu poznawać nabliższe okolice. Niby znane,a jednak nieznane.