Rabka-Ludźmierz

, Danusia

Podczas pobytu w Zakopanem jeden dzień poświęciliśmy na wyjazd do Rabki. Znajduje się tam Park Rozrywki i Rozrywki Rabkoland. Jest to ogromne wesołe miasteczko,w którym każdy znajdzie cos dla siebie: autodrom i tor gokartów,pontony,pałac strachów, huśtawka-łódź wikingów,diabelski młyn, Rura Park,rynny do ślizgania,rowerki wodne ,wieża swobodnego spadku,wesoła farma,armatki wodne,Park Ruchomych Figur,ruchoma miniatura lunaparku,różne rodzaje kolejki oraz karuzeli,loterie fantowe,sklepiki z gastronomią i pamiątkami. Po prostu raj,głównie dla dzieci,ale nie tylko rzecz jasna.

Mnie przywiodła tam chęć zobaczenia jedynego w Polsce Muzeum Orderu Uśmiechu oraz Muzeum Rekordów i Osobliwości. Słyszałam ,że w obecnym sezonie obie te atrakcje były zamknięte,z powodu modernizacji.To bardzo dobrze,bo obie warte są tego,by je wciąż ulepszać.

Rabkoland, Danusia

W Muzeum Orderu Uśmiechu,jedynego na świecie odznaczenia przyznawanego od 40 lat przez dzieci dorosłym,znajduje się scena wręczania nagrody. Postacie są naturalnej wielkości. Na ścianach i w galotach umiesczone są autentyczne wnioski dzieci i inne pamiątki związane z Orderem Uśmiechu.Dorosły -kawaler Orderu Uśmiechu,przyjmując order musi wypić szklankę soku cytrynowego bez skrzywienia,udowadniając,że jest zawsze pogodnym i uśmiechniętym człowiekiem,przyjacielem dzieci. O tym,kto taki order otrzyma decyduje kapituła Orderu Uśmiechu wybierając kandydata spośród propozycji nadesłanych przez dzieci. Osoba taka musi wyróżniać się swoją działalnością na rzecz dzieci. Kawalerem Orderu Uśmiechu z legitymacją nr 1 został prof.Wiktor Dega,światowej sławy chirurg ortopeda z Poznania. Inny znani uśmiechnięci przyjaciele dzieci to między innymi: Wanada Chotomska,jan Paweł II,Matka Teresa z Kalkuty, Majka Jeżowska, Otylia Jędrzejczak, Joan Rowling,Ewa Szelburg-Zaembina, Mirosław Hermaszewski.Projekt samego orderu wykonała 9-letnia wówczas Ewa Chrobak,wygrywając konkurs ogłoszony przez Kurier Polski. Co roku 21 wrzesnia ( czyli już za pare dni) obchodzony jest Światowy Dzień Orderu Uśmiechu.

Z kolei Muzeum Rekordów i Osobliwości to poza ogromnymi lub malutkimi przedmiotami także ciekawe informacje np. o najwyższym człowieku na świecie,w Polsce,najdłuższy list,najdłuższy hymn kościelny,buty używane bez przerwy przez 40 lat i inne. Mnie zafascynował najdłuższy polski palindrom,czyli tekst ,który brzmi tak samo czytany zarówno od lewej do prawej jak i odwrotnie. Zapisałam go sobie:

Muzeum Orderu Usmiechu w Rabce, Danusia

"A car:Bojarom rady róg od imago nacinaj i piel"-a je jeża i nawraca masona i suką złowi pensa:ja na to "Do gęby ryż,o bracia moi, włóżmy tym umytym żółwiom,a car Boży rybę-Godota na jasne piwo łzą kusi ( a nosa ma car Wania,że jej!)-ale i pijanica nogami do góry darmo raj obraca!... "autor St.Barańczak.

Może troche bez sensu,ale wrażenie robi. W Muzeum osobliwości wrażenie robią też miniaturowe rzeźby wykonane z jednej zapałki Anatola Karonia i kolekcja dziadków do orzechów W.Tchórzewskiego i J.Łomnickiego.

Wracając z Rabki do Zakopanego zajechaliśmy do Ludźmierza,gdzie znajduje się Sanktuarium Maryjne. W ołtarzu głównym od 1776r. jest umieszczona słynąca łaskami uzdrowienia figura Matki Bożej Ludźmierskiej z dzieciątkiem Jezu na ręku. W 1963r odbyła sie uroczysta koronacja figury, wktórej uczestniczył bs.kartol Wojtyła. Podczas błogosławieństwa z figury wypadło berło,które on właśnie pochwycił nie pozwalajac mu spaść na ziemię. Powstała wówczas opinia,że to sama Gaździna Podhala przekazała mu swoje berło ,by sprawował kiedys rządy w jej kościele jako papież Jan Paweł II. Wokół sanktuarium roztacza się piękny ogród ogród różańcowy,a w nim ołtarz,na którym papież odprawiał mszę św. ,grób Jezusa ,Brama Wiary i punkty pamiątkowe.

Ludźmierz, Danusia
2012-07-19

20 wrzesień 2013 19:39

Też znalazłam tą relację z kościółka w Pólku.Nie wiem jak to się dzieje,że mi wcześniej umknęła.

Co do Rabki i Ludźmierza to cieszę się niezwykle,że wzajemnie uzupełniamy swoje fotki i każdy cos tam dorzuca. Fajna sprawa:-)

20 wrzesień 2013 17:49

[cytuj autor=' marian'] Tak Danusiu  to Sanktuarium  na Pólku w Bralinie   znajduje się koło Kępna.Mam je trochę opisane  w  moich wycieczkach pt. Sanktuarium Maryjne na Pólku w Bralinie. Mieszkam 13 km od Pólka.Bardzo przeżywaliśmy tą uroczystośc koronacji. Żona pochodzi z Bralina i pamięta jak ta Świątynia była  troche zaniedbywana a dzisiaj dzięki dobrym ludzią została odremontowana i  jesteśmy dumni   że ten koścółek w szczerym polu doczekał się  tak pięknej chwili. [/cytuj]

Znalazłam Twój opis Marianie i dokładnie pooglądałam miejsca które zaprezentowałeś. Prześledziłam też stronę internetową parafii. Ten kościółek to prawdziwa perła architektury drewnianej. Lubię takie niewielkie sanktuaria w małych miejscowościach. A to jest szczególne, bo umiejscowione na polu czyli pólku.

Piękna sprawa. Pozdrawiam serdecznie :-)

20 wrzesień 2013 16:34

20 wrzesień 2013 13:23

Fajnie tak porównywać swoje wrażenia ze znanych miejsc. Prawda Mokunko? Jak widzisz cały czas podążamy podobnymi trasami polskich szlaków. Rabka nie od parady nazywana jest miastem dzieci świata /i jeszcze św.Mikołaja!/- tak więc gdzieżby jak nie tu znalazło swoje miejsce Muzeum Orderu Uśmiechu!

20 wrzesień 2013 13:20

[cytuj autor=' marian']Rabka to naprawdę miejsce magiczne dla dzieci i dorosłych. Niestety nie byłem  ale teraz wiem że warto.  Ciekawa histiria   z tą koronacją w sanktuarium w Ludżmierzu. Ja teraz  7 września  przeżywałem koronacje  Matki Boskiej Pólkowskiej w Bralinie -pobliskej dla mnie miejscowości. [/cytuj]

Czy Sanktuarium o którym piszesz jest w Bralinie kolo Kępna? To zupełnie nie znane mi miejsce. Rabkę i Ludźmierz polecam, bo tam byłam wielokrotnie. Natomiast Sanktuaria w niewielkich miejscowościach mają niesamowity klimat. Jeśli możesz, napisz coś więcej przy okazji.

20 wrzesień 2013 12:24

20 wrzesień 2013 11:02

Rabka i okolice przyciągają turystów, wszak to piękne tereny . Sama Rabka reklamująca się jako "Miasto dzieci" , chętnie gości też dorosłych 🙂.

Muzeum   Rekordów i Osobliwości - fajne i ciekawe. Ja też wlaśnie  znalazłam fotkę , z duużym butem ; jednak ja wybrałam but typowo kobiecy , a nie sportowy 🙂 hihihi.

Natomiast o Muzeum Orderu Uśmiechu podobnie jak Danusia , robilam lekcje w szkole. Poznawaliśmy Kawalerów Orderu Uśmiechu , którego przecież typują i nominują wlasnie dzieci!

Widzę, że ja i obie Danusie pozwiedzałyśmy  Rabkę  🙂

Ostatnio edytowany: 2013-09-20 11:05

Ostatnio edytowany: 2013-09-20 11:34

20 wrzesień 2013 10:10

Dzięki Danusiu za tą fotkę z palindromem:-) Z wielkim butem mam fotę,ale to but sportowy. W sumie dla mnie najciekawsze było Muzeum Orderu Usmiechu.Przydało mi sie w szkole,robiłam o nim lekcje i preznetację. A dom do góry nogami to i u nas na Kaszubach jest,w Szymbarku🙂

20 wrzesień 2013 09:55

[cytuj autor='Piernikarczyk Anna']O to trzymam kciuki super 🙂 [/cytuj]

Dzięki Aniu! Wypad krótki, ale jak zwykle intensywnie go wykorzystam.

20 wrzesień 2013 09:51

O to trzymam kciuki super 🙂

20 wrzesień 2013 09:49

Osobliwości w Rabce dziwią i nawet szokują. Największy but, dom do góry nogami czy inne okazy. Ale znalazłam tam też egzemplarz elementarza. Mam z nim pewne wspomnienia. Ech!:-)

W Rabkolandzie świetna zabawa nie tylko dla dzieciaków:-)

Pięknie opisałaś swój wypad Danusiu. Sanktuarium w Ludźmierzu - u Królowej Podhala, to dla mnie ciągle miejsce magiczne. Podobnie odbieram Wiktorówki z Matką Bożą Królową Tatr.

Do Rabki wyjeżdżam w niedzielę. Pogoda pewnie będzie nie szczególna, ale mam nadzieję na powdychanie czystego powietrza, dobry klimat  i masę grzybów!

20 wrzesień 2013 09:06

Super z tym palindromem, faktycznie miejscami naciągany sens, ale jednak rob i wrażenie! Fajna wycieczka, my już raz jechaliśmy do Rabki zmierzając w Tatry, ale tak lało i było mgliście, że niestety musieliśmy zrezygnować z wycieczki. To wtedy przyjechaliśmy do Gliczarowa Górnego i nie umieliśmy znaleźć domku noclegowego, bo z ulicy domów prawie nie było widać.