Beskid Wyspowy - Dobczyce

, Katarzyna Jamrozik
Zamek Dobczycki jest małym, choć bardzo ciekawym zabytkiem. Jest on prawie w całości zrekonstruowany. Był zamieszkiwany jeszcze w XIX wieku. Niestety póżniej popadł w ruinę, między innymi przyczynili się do tego mieszkańcy wioski, szukając wśród ruin skarbów. Dopiero w 1900 zaczęto zamek odgruzowywać, a w 1964 otwarto tu muzeum.Sam zamek jest usytuowany nad jeziorem co dodaje mu uroku. Wchodzi się na niego przez drewniany most nad dawną fosą . W środku można zobaczyć dawne komnaty, armate, kominki i eksponaty.Niestety nie ma wieży, na którą by można było wejść. Wprawdzie pierwotnie na zamku była kwadratowa baszta, ale jej nie odbudowano. Obok zamku jest skansen z kilkoma budynkami i dużą ilością starych przedmiotów oraz maszyn do prac rolnych. Miejsce to jest bardzo urokliwe choć nie znaleźliśmy miejsca żeby sobie poleżeć nad jeziorem, bo jest całe ogrodzone.

Była wtedy bardzo ładna pogoda więc postanowiliśmy, że znajdziemy jakiś krótki szlak do przejścia. I tak trafiliśmy do schroniska na Kudłaczach, gdzie jest przepięknie. Przed schroniskiem znajduje się duża polana, na której można poleżeć, słuchać ptaków i zachwycać się widokiem Beskidów. Jest tam też atrakcja dla dzieci stworzona przez naturę. Ogromne drzewo mające kilka pni, a pomiędzy którymi dzieci cały czas przechodziły i miały z tego ogromną frajdę. Bardzo polecam to miejsce, a my na pewno w tym roku też się tam wybierzemy.

Do Dobczyc jechaliśmy przez Kraków, a w Myślenicach na Zakopiance skęciliśmy już właśnie na Dobczyce. Zaraz zaczęło się jezioro Dobczyckie, które jest bardzo rozległe. Nasz zamek jest na drugim końcu jeziora. Zatrzymaliśmy się w centrum miasteczka i dalej poszliśmy piechotą do naszego celu. Szliśmy kawałek pod górkę, po drodze minęliśmy uroczy kościółek, który jest zbudowany między innymi z kamieni pochodzących z ruin zamku, a tuż za nim zobaczyliśmy już jezioro i zamek usytuowany tuż nad jego brzegiem. Do skansenu i zamku wchodzi się na ten sam bilet, gdyż jest to jedno muzeum.
A tak Jagoda kocha to drzewko, Katarzyna Jamrozik
Dobczyce zamek, Katarzyna Jamrozik
2008-06-27

11 maj 2009 21:30
Próbowaliśmy tam dojść tej zimy. Sceneria piękna, drzewa grubo pokryte śniegiem. Doszliśmy nawet do miejsca skąd już było widać schronisko ale byliśmy z dziećmi i postanowiliśmy zawrócić.
Mam nadzieję że tradycji stanie się zadość i uda nam się także w tym roku zobaczyć "nasze drzewko", no i trzeba będzie spróbować lodów.
A jeżeli cię to interesuje to kilka zzimowych djęć z góry Chełm jest na mojej wycieczce pt. Myślenice - góra Chełm
29 kwiecień 2009 10:13
Na zameczku byłam wiele razy 🙂 a pomimo to zawsze jest inaczej🙂.

Do pobytu w Dobczycach dodam że na rynku mają pyszne lody gałkowe (tyle że zawsze jest tam kolejka).

A na Kudłaczach byłam kilka razy. Teraz wybieram się z Myślenic kolejką na Chełm i z Chełmu na Kudłacze. Długa ale fajna wycieczka.
30 styczeń 2009 18:37
Też bardzo lubię drzewa :-) A To , które opisujesz wręcz idealnie nadaje sie do galerii http://picasaweb.google.pl/nasz.las.2008
Ma swoja wyjatkową historię :-) i jak piszesz stałe miejsce w Waszej Rodzinie.
30 styczeń 2009 18:32
Przypomniałam sobie o zdjęciach z zeszłego roku bo te były sprzed dwóch lat. Byliśmy tam dwa lata z rzędu na wycieczce i chyba stanie się to naszą tradycją rodzinną by odwiedzić drzewko. Są jeszcze inne szlaki do schroniska na Kudłaczach, więc mamy co planować.
30 styczeń 2009 17:52
Przejeżdżałm tamtędy wiele razy i nawet nie widzaiałam, ze tam takie cuda :-) Tym razem jadąć tą trasą zaplanuje krótki pobyt w Dobczycach... albo nawet i cały dzień. Ta polana z widokiem na Beskid strasznie mnie kusi :-) Szkoda, że tak mało zdjęć zamieściłaś.
Pozdrawiam :-)

20 maj 2008 09:20
Od roku współnie z całą rodziną również z wielka pasją zwiedzamy Polskę.
Te podróże to ............ rarytasy podróznicze.

życzymy powodzenia
02 kwiecień 2008 10:07
A ten skansen to gdzie?? Ładne fotki...
02 kwiecień 2008 10:05
Ciekawa wycieczka, akurat Beskid Wyspowy znam słabo 😢 Ale na ten zamek chyba się latem wybierzemy 🙂