Łęczyca

Archikolegiata w Tumie, Edward Krężel

Wielokrotnie wracając z wczasów z nad Bałtyku lub z Ciechocinka przejeżdżaliśmy przez Łęczycę. Czasem zatrzymywaliśmy się na krótki postój aby zobaczyć kolekcję Boruty na zamku lub zwiedzić archikolegiatę w Tumie. Nigdy jednak nie udało się nam wejść do wnętrza archikolegiaty bo była zamknięta. Wracając w tym roku z Białogóry postanowiliśmy zanocować w Łęczycy i zwiedzić Tum wewnątrz. Z uzyskanych informacji wiedzieliśmy, że najlepiej jest zwiedzać archikolegiatę przed lub po nabożeństwach. Ponieważ była to sobota postanowiliśmy pojechać do Tumu na wieczorną Mszę św. na godz. 18,00 ale być tam już około 17,00. Jakież było nasze zaskoczenie kiedy okazało się, że trafiliśmy od razu na Mszę ślubną. Mogliśmy jednak wejść do świątyni i zwiedzić pomiędzy Mszą ślubną a Mszą normalną. Nie było więc zbyt wiele czasu na zwiedzanie wnętrza i zrobienie zdjęć bo nie chcieliśmy przeszkadzać w nabożeństwie ale jednak można było zobaczyć wnętrze. Po wyjściu obejrzeliśmy jeszcze archikolegiatę z zewnatrz bardzo dokładnie i udaliśmy się z powrotem do Łęczycy na kolację i nocleg.

Następnego dnia po dobrym śniadaniu postanowiliśmy zwiedzić zabytki Łęczycy. Zaczęliśmy od rynku na środku którego zlokalizowany jest ratusz. Ratusz został wybudowany w stylu klasycystycznym w latach 1788-1790 według projektu architekta Jakuba Kubickiego. Po przebudowie na początku XX w. częściowo utracił swój styl. Jest budynkiem murowanym piętrowym.

Archikolegiata w Tumie., Edward Krężel

Idąc od rynku ul. Kościelną doszliśmy do kościola św. Andrzeja z roku 1425, wielokrotnie przebudowywany w późniejszych wiekach. Do dzisiaj zachował bryłę gotycką. Wewnątrz kościoła znajduje się kaploca Szczawińskich z dwoma nagrobkami z epitafiami Jakuba Szczawińskiego oraz jego żony Anny Karnkowskiej. Ponadto znajduje się tam szereg obrazów namalowanych przez różnych malarzy m. in. przez Wojciecha Gersona. Znajduje się tu również szereg dzieł rzeźbiarskich. Niestety ze względu na odbywające się nabożeństwo nie mogliśmy zrobić zdjęć wnętrza.

Obok kościoła św. Andrzeja znajduje się dawny klasztor sióstr Norbertanek. Jest to budynek piętrowy przylegający do pozostałości murów obronnych.

Następnie udaliśmy się w kierunku kościoła i klasztoru ojców Bernardynów konsekrowanego w roku 1652. Kościół jest budowlą jednonawową pod wezwaniem Niepokalanego Poczęcia NMP. Na ścianach i sklepieniach znajduje się polichromia o wysokim poziomie artystyczny. Piękne są również ołtarze zarówno ołtarz główny jak i ołtarze boczne. Na uwagę zasługuje ambona z rzeźbą archanioła. Również i tutaj ze względu na nabożeństwo nie mogliśmy zrobić zdjęć wnętrza. Po drodze idąc do kościoła ojców Bernardynów minęliśmy dawny kościół i klasztor ojców Dominikanów przebudowany po rozbiorach na więzienie.

Na rynku znajduje się również pomnik Bohaterów Bitwy nad Bzurą

Archikolegiata w Tumie., Edward Krężel
Wnętrze archikolegiaty - nawa boczna., Edward Krężel
Wnętrze archikolegiaty - spowiednik, Edward Krężel

W pobliżu rynku znajduje się zamek wybudowany przez Kazimierza Wielkiego ok.roku1350. Obecnie znajduje się w nim muzeum z dużą kolekcją bohatera legend Łęczyckich diabła Boruty.

Wspomnienie., Edward Krężel
Wokół archikolegiaty., Edward Krężel
Boczne wejście do archikolegiaty - goście weselni składają życzenia młodej parze., Edward Krężel
Kościół św. Mikołaja obok archikolegiaty., Edward Krężel
Boczna uliczka odchodząca od rynku., Edward Krężel
Wieża obronna i klasztor s. s. Norbertanek, Edward Krężel
Kościół św.Andrzeja., Edward Krężel
Z lewek kościół św. Andrzeja, z prawej klasztor s. s. Norbertanek, Edward Krężel