Karpacz 2013

Karpacz, Roman Świątkowski

W te wakacje całą rodzinką postanowiliśmy zwiedzić piękne i urokliwe miasteczko, leżące u stóp ŚnieżkiKarpacz. Karpacz dlaczego, dlatego że był fajną bazą wypadową w Karkonosze zwane tez górami Olbrzymimi. Co do samego miasteczka to leży w dolinie rzeki Łomnica i jest ono bardzo zadbane. Większość naszego pobytu spędziliśmy na wędrówkach po okolicznych górach, gdzie znajduje się sporo szlaków turystycznych ale również przechadzaliśmy się ulicami Karpacza i podziwialiśmy wiele atrakcji turystycznych znajdujących się w tym miasteczku jak i okolicy. Największą atrakcją Karpacza jest norweski drewniany kościółek Świątynia Wang z XII wieku - na całym świecie podobnych budowli jest 24 z czego 23 kościoły stoją w Norwegi, a jeden właśnie w Karpaczu. Spacerując po Karpaczu podziwialiśmy też inne kościoły z XXw może nie takie znane jak Wang ale również ciekawe: Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny i Kościół Najświętszego Serca Jezusa. Oprócz kościołów widzieliśmy wiele innych fajnych budowli które warto było je zobaczyć jak trzy karpackie karczmy sądowe:

- Karczma Sądowa (Bachus) : dzisiaj restauracja i hotel, a w roku 1836 była karczmą sądową,

karpacz, Roman Świątkowski

- Karczma Sądowa 1735 r (Karpacz Górny): restauracja i D.W. Morskie Oko,

- Karczma Sądowa (Płóczki) z 1418 roku: obecnie pensjonat.

, Roman Świątkowski

Nie umknęły oczywiście nam muzea , które zwiedziliśmy i podziwialiśmy ich zbiory :

- Muzeum zabawek jedno z nielicznych w Polsce takich miejsc,

Kościół Wang, Roman Świątkowski
Świątynia Wang, Roman Świątkowski

- Muzeum Sportu które znajduje się w zabytkowej chacie gdzie zgromadzono wszelkie pamiątki związane z rozwojem sportu i turystyki.

W Karpaczu znajdują się jeszcze inne muzea i galerie które niestety nie zwiedziliśmy Muzeum Karkonoskie Tajemnice(ul.Mickiewicza), Dom Lalki Adoptowanej(ul.Rybacka), Galeria Minerałów(ul.Karkonoska),

, Roman Świątkowski

Inne ciekawostki lub jak kto woli atrakcje turystyczne które widzieliśmy i bardzo nam się podobały to zapora na Łomnicy która powstała w latach 1910-1915 po wielkiej powodzi z 1897 roku. Zapora powstała na Łomnicy jednej z najbezpieczniejszych, kapryśnych górskich rzek Karkonoszy tworząc malowniczy zalew i wodospad, ale to nie jedyny wodospad na tej rzecze który widzieliśmy a mianowicie Dziki Wodospad położony nieopodal kolejki linowej na Kopę , przepiękne miejsce. Parę metrów poniżej wodospadu znajduje się drugie przyrodniczo piękne miejsce jedno z większych ciekawostek geologicznych Karkonoszy naturalna około 2 metrowa kaskada odsłaniająca skałę granitową Marmit. Powyżej tego miejsca na drodze wiodącej wzdłuż rzeki na ulicy Strażackiej w kierunku Dzikiego Wodospadu przed mostem na Łomnicy znajduje się miejsce anomalii grawitacyjnej , rzadko występujące zjawisko, ciekawa sprawa. Oczywiście pospacerowaliśmy do Kruczych Skał by poszukać szafirów niestety nie odnaleźliśmy ani jednego. Spacerując tak po Karpaczu małymi kroczkami podreptaliśmy również na skałki na Karpatce (Karpatka726mnpm) – punkt widokowy i Chybotek. Po drodze do tych wszystkich miejsc mijaliśmy inne ciekawostki mniej lub bardziej atrakcyjne: Odsłonięcie Hornfelsów (Hornfels to drobnoziarnistaskała powstała gdy gorąca granitowa magma podgrzała otaczające skały do temperatury przekraczającej 600°C), ul. Skrzatów Karkonoskich (najmniejsza ulica w Polsce), Ślady Zdobywców na skwerze ul.3Maja ( odlane w brązie ślady niezwykłych polaków, ludzi gór), Pamiątkowe tablice entuzjastów Harley-Davidson (mieliśmy okazje być kiedy odbywał się piknik Polish Bike Week Karpacz –zdjęcia w galerii), Lipa Sądowa czy granica Karpacz Górny/Karpacz Dolny. My po tych spacerach i wędrówkach po górach które opisze odpoczywaliśmy przy piwku nad zaporą ale inni mogą zrelaksować się na rynnie saneczkowej Kolorowa lub w Westernowym Miasteczku „Pod kozią Skała” gdzie można spędzić cały dzień.

Muzeum Sportu i Turystyki, Roman Świątkowski
Muzeum Zabawek Karpacz, Roman Świątkowski
2013-08-05

21 sierpień 2013 18:58

I jak Ci się podobało na urlopie w Karkonoszach?

Ciekaw jestem co jescze zwiedzaliście, poczekam na resztę relacji

Mnie bardzo podobają się te górki i te okolice.

Same góry są warte zobaczenia, a na dokładkę otoczenie obfituje w różne "smaczki"

18 sierpień 2013 12:58

Miło że się mój wypd podobał. Pobyt w Karpaczu rozbiłem na kila opisów z tych wędrówek po górach, to był pierwszy następne wkrótce .

Dorotko i Krzysiu na Śwnieżkę wchodziłem kilkukrotnie ale niestety parę dni wcześniej a 11.08 spędziłem na wędrówce ale po Karpaczu.

Mokunko no właśnie zdjęcie -miś uszatek , zastanawiałem się które ze zwiedzania muzeum zabawek przedstawić w galerii , chociaż jedno i też miałem takie skojarzenie jak Ty dzieciństwo

17 sierpień 2013 19:44

Romek fajna relacja Karpacz zwiedziłeś dokładnie apropo my byliśmy w Karpaczu 11 sierpnia podczas zdobywania Śnieżki pozdrawiamy .

17 sierpień 2013 19:38

Super Romku. Piękny wypad do Karpacza! Tez sporo nie widziałam. Pamietam Światynie Wang, Muzeum Zabawek, Miasteczko Kowbojskie tuż przy Karpaczu ; toteż bardzo chętnie przeczytałam twój ciekawy opis.

A Miś Uszatek na fotce - cudo. Wspomnienie dobranocek z dzieciństwa!

pozdrawiam🙂

Ostatnio edytowany: 2013-08-17 19:53

Ostatnio edytowany: 2013-08-18 09:45

17 sierpień 2013 19:30

Super powędrowaliście, nie muszę tym razem zazdraszczać bo miasteczko znane i punkt wypadowy w góry. Śliczne zdjęcia.

17 sierpień 2013 15:05

Cieszę się, że udało  się Ci  zrealizować swoje plany co do wyjazdu w Karkonosze.Miło pooglądać zdjęcia z miejsc gdzie się niedawno było.

17 sierpień 2013 13:55

Ciekawy opis Karpacza.Byłam tam kiedyś,ale nie widziałam nawet 1/3 tego,co tutaj przedstawiłeś:-)