Kaszubskie Oko

Wieża widokowa, Edward Krężel

Wypoczywając nad morzem w Białogórze postanowiliśmy odwiedzić jedną z atrakcji Kaszub leżącą w miejscowości Gniewino nad Jeziorem Żarnowieckim. Atrakcją tą było Kaszubskie Oko Jest to rekracyjno-turystyczny kompleks otwarty w 2006 roku zlokalizowany tuż obok górnego zbiornika elektrowni szczytowo-pompowej Żarnowiec. Kompleks znajduje się na wzgórzu o wysokości 113 m.n.p.m..Nazwa wywodzi się z tąd, że kompleks zaprojektowany zostal w kształcie oka, którego źrenicą jest wieża widokowa im. Jana Pawła II o wysokości 44 m. Na wysokości 36 m znajduje się platforma widokowa, z której w pogodne dni można podziwiać piękne widoki okolic. Na platformę widokową można wejść pieszo pokonując 212 schodów lub wjechać windą. Biorąc pod uwagę swoje lata zdecydowałem się wjechać windą. Przekonałem do tego również towarzyszącą mi jak zawsze żonę. Po obejrzeniu pięknych widoków i zrobieniu zdjęć zjechaliśmy na dół i postanowiliśmy zwiedzić teren. Na terenie kompleksu znajduje się restauracja, ścieżka spacerowa, szachy plenerowe, park dinozaurów oraz labirynt. Po wypiciu bardzo dobrej kawy w restauracji pojechaliśmy do miejscowości Nadole leżącej nad brzegiem Jeziora Żarnowieckiego aby zwiedzić miniskansen. Nadole to osada rybacko-gburska, która w okresie II Rzeczpospolitej była polską enklawą na niemieckim wybrzeżu jeziora. W roku 1987 otwarto tu miniskansen będący oddziałem Muzeum Ziemi Puckiej. W skansenie znajdują się zabudowania gospodarcze XIX zagrody gburskiejoraz zrekonstruowana chata rybacka. Po zwiedzeniu miniskansenu przeszliśmy na znajdującą się obok przystań z zamiarem skorzystania z rejsu spacerowego po jeziorze. Niestety byliśmy jedynymi chętnymi i skończyło się na chęciach. Wobec tego wróciliśmy do Białogóry.