Świętokrzyskie wędrowanie II

Ujazd-zamek Krzyżtopór

Ruiny tego zamku,a właściwie pałacu, kusiły mnie od dawna. Bardzo chciałam zobaczyć ten przedziwny,ogromny zamek,oparty na zasadzie kalendarza. Miał 4 baszty-kwartały,365 okien,pokoi ile tygodni,sal wielkich ile miesięcy. Budowle wzniósł Krzysztof Ossoliński,który nazwał pałac od swego imienia -Krzysztofory.Nazwa ta z czasem uległa zmianie na Krzyżtopór,takie symbole widnieją na bramie wejściowej. Krzyż to symbol wiary,topór to herb Ossolińskich. Budowa nie została nigdy do końca ukończona,a czas dokończył dzieła . Pałac,choć w ruinie stanowi interesujący obiekt do zwiedzania. Można wszędzie zajrzeć,wyobrażając sobie jak dawniej po tych pomieszczeniach przechadzały się damy i panowie,a na dole w stajniach rżały konie. Dziś mieszkają tam tylko gołębie i inne ptaki.

Sandomierz

Do Sandomierza oczywiście przyciągnął nas rozgłos spowodowany filmem Ojciec Mateusz. Uznaliśmy,że w tym uroczym miasteczku dzieje się tak wiele zła,że ojciec Mateusz ma mnóstwo pracy i może sobie sam nie poradzić. Chcieliśmy mu pomóc w rozwiązywaniu zagadek,jednak ekipy filmowej w tym dniu w Sandomierzu nie było. Pospacerowaliśmy więc po charakterystycznym,pochyłym Rynku, oczami wyobraźni widząc ojca Mateusza jadącego z rozwianą sutanną,na rowerze. Na Rynek wchodzi się przez Bramę Opatowską. Z niej, z wieży widokowej rozciaga się wspaniały widok na całe sandomierskie Stare Miasto i okolice. W wieży można obejrzeć min. serię zdjęć z planu filmu Ojciec Mateusz. Na uliczkach wokół Rynku nie brakuje kramów i sklepików. Przede wszystkim można tu kupić pamiątki,słynny krzemień pasiasty wydobywany w regionie świętokrzyskim oraz specjalność kulinarna- miodowe obwarzanki. Obeszliśmy Rynek i skierowaliśmy się w stronę Zamku. Zamek wzniósł Kazimierz Wielki na skarpie nad Wisłą. Budowla zamku widoczna jest z daleka z sandomierskiej szosy. Obecnie znajduje się w nim Muzeum Okręgowe.

Dąb Bartek

Dąb Bartek-najbardziej znane w Polsce drzewo, było kolejnym punktem naszej świętokrzyskiej wyprawy. Przejeżdżając przez Zagnańsk można dostrzec go z drogi. Stoi wielki,rozłożysty,podparty z każdej strony, w miejscowym parku,tuż przy drodze. Dąb ma ok.28m wysokości,obwód pnia ok 10m,rozpiętość korony 20mx40m, wiek szacuje się na ok. 670 lat. Dokładny wiek drzewa nie jest możliwy do określenia ze względu na spróchniały środek pnia. Dąb niestety powoli obumiera . Podejmuje się liczne próby ratowania go,uzupełniono ubytki wapieniem,jak plombą. Na pniu widać 2 figurki Chrystusa zamieszczone tam podobno na pamiątkę powieszenia na drzewie dwóch powstańców. Dąb ma status pomnika przyrody.

Kałków-Godów

W Kałkowie znajduje się sanktuarium Matki Bożej Bolesnej. Na rozległym terenie poza samym kościołem znajduje się wiele ciekawych obiektów. Wzniesiono tu tzw. Golgotę Wschodu upamiętniającą tragedię wołyńską,Katyń,Ostaszków,Kozielsk,Kołymę. Kolejne oratoria poświęcone są dzieciom-tułaczom,ludziom kresów,lwowskim naukowcom wymordowanym przez hitelrowców,wilniakom itp. Jest też wspomnienie o ostatniej tragedii w Smoleńsku z 2010r. Oprócz zdjęć ofiar katastrofy,ziemi z miejsca tragedii jest też replika prezydenckiego samolotu. Na Golgotę wiedzie Droga Krzyżowa,której kolejne stacje stanowią przepiękne rzeźby. Na terenie sanktuarium jest też Muzeum,Dom Ludzi Starszych i Ciężko Chorych,gdzie mogą oni mieszkać pod doskonałą opieką,jest replika groty z Lourd,są domy pielgrzyma, dom Jana Pawła II,herbaciarnia oraz mini zoo. Zwiedzanie zajęło nam sporo czasu,ale warto było. Polecam.

Chęciny

Zwabiły nas tu kolejne ruiny zamku z XVIII w. Wiedzieliśmy,że obecnie trwają tam prace remontowe i że nie będzie możliwości dokładnego spenetrowania ich,jednak chcieliśmy choć z zewnątrz je obejrzeć.To bylo możliwe,więc z radością wspięliśmy się na zamkowe wzgórze. Stąd podziwialiśmy okolicę oraz bryłę zamku.

Chęciny, Danusia
2013-07-24

12 wrzesień 2013 07:16

[cytuj autor=' Catewa']W Sandomierzu byłam już kilka razy, ale dziwnym trafem porządego zdj. Ratuszuu nie zrobiłam;/ Tyle zwiedziliście, chyba ze dwa dni zabawiliście w Świętokrzyskim? Ze zwiedzeniem Chęcin niecierpliwie czekam na zakończenie prac na zamku😉 [/cytuj]

W Świętokrzyskim byliśmy w tym roku przez 7 dni,więc trochę czasu na zwiedzanie mieliśmy. relację z tego wyjazdu rozbiłam na kilka "Świętokrzyskie wędrowanie I i II","Świętokrzyski szlak literacki" oraz "Szlakiem wielkim pieców".

12 wrzesień 2013 07:11

16 sierpień 2013 20:27

Racja Danusiu, my też kiedyś mniej jeździliśmy. Teraz staramy się może nie tyle nadrabiać bo to nieadekwatne słowo lecz częściej wyjeżdzać w ramach posiadanego czasu i środków.I  dobrze przygotowując się merytorycznie do wycieczek zwiedzać, zwiedzać, zwiedzać! Tyle jest w Polsce ciekawych miejsc, do których warto trafić !

pozdrawiam🙂

16 sierpień 2013 19:12

A ja te piękne miejsca z Sandomierzem na czele zwiedzałam po raz pierwszy w życiu. Wciąż jestem pod wrażeniem tego,jak wiele mamy w Polsce pieknych i ciekawych miejsc i żałuję,że wcześniej aż tyle nie jeździliśmy.

16 sierpień 2013 19:04

Danusiu- zwiedzałysmy świętokrzyskie podobnie , lecz kilka miejsc widziałam wcześniej i np do Sandomierza nie pojechałam. Byłam tam przed kilku laty, zwiedzajac Podziemną Trasę Turystyczną.

Jest gdzies wycieczka na PSz.

Fajnie opisałaś 🙂

pozdrawiam🙂

Ostatnio edytowany: 2013-08-16 20:23

03 sierpień 2013 10:01

ladne te  ruiny zamku  , piekny Sandomierz.

30 lipiec 2013 20:06

No bardzo treściwie, i pięknie, znamy te miejsca 🙂

30 lipiec 2013 15:37

Ładna i treściwa wycieczka pozdrawiamy.

30 lipiec 2013 10:24

Ujazd, Sandomierz, Chęciny i co wiecej trzeba. Bardzo fajna wyprawa.

30 lipiec 2013 09:57

Fajne miejsca opisujesz.Super. Pozdrawiam

30 lipiec 2013 09:17

Bardzo ciekawe te ruiny zamku.Pozdrawiam.