Mazury- objazdowo

, Danusia

Wyprawa na Mazury kojarzy się głównie z pobytem nad jeziorami. My wybraliśmy wariant weekendowo-objazdowy,mimo,że od mojego miejsca zamieszkania na Mazury jest dość daleko.

Gietrzwałd

, Danusia

W Gietrzwałdzie znajduje się sanktuarium Matki Boskiej Gietrzwałdzkiej. Góruje ono ponad miejscowościa ,a wieże kościelne widoczne są z daleka. Punktem pielgrzymek wiernych jest słynący łaskami jej obraz,którego kopia peregrynuje wśród rodzin.Nie wiadomo kto jest autorem cudownego obrazu,podobno był to św. Łukasz,a może to tylko legenda?. Objawień doznały w XIX wieku dwie nastoletnie dziewczynki,do których Matka Boska przemówiła w języku polskim ( a rzecz miała się pod rządami pruskimi). Prosiła o codzienną modlitwę różańcową.Władze pruskie nakazały usunięcie obrazu z kościoła. Po latach obraz kilkakrotnie koronowano. Sanktuarium otacza piękny teren z rozległą drogą krzyżową,jest tam również cudowne źródełko, z którego woda przynosi ulgę w cierpieniach oraz Dom Pielgrzyma,gdzie znajdują się jadalnie i pokoje noclegowe.

Święta Lipka

Święta Lipka to kolejne na Mazurach bardzo znane Sanktuarium Maryjne,prowadzone przez Ojców Jezuitów. Nazwa miejscowości pochodzi od lipy,która niegdys stała w miejscu sanktuarium,a na niej pojawiła się Matka Boska z Dzieciątkiem. Do tego miejsca ciągnęły pielgrzymki ludzi liczących na cudowne uzdrowienia. Władze purskie lipę ścięły a, cudowną figurkę utopiono w jeziorze.Po latach wybudowano tam kaplicę ,w której umieszczono obraz Matki Boskiej Śnieżnej. Dzis kościół ma rangę bazyliki mniejszej. W ołtarzu głównym znajduje się obraz Matki Jedności Chrześcijan,koronowany przez papieża Jana Pawła II. Wrażenie robią również piękne organy z XVIII wieku. W pobliżu jest Dom Pielgrzyma,restauracje i liczne kramy z pamiątkami.

Ełk

Ełk to niezwykle urocze miasto położone nad Jeziorem Ełckim i Jeziorem Sunowo,w samym centrum tzw. zielonych płuc Polski. W obrębie miasta znadują się także Jezioro Selmęt Mały i Szyba. Poza spacerem wzdłuż jeziora warto polecić również wizytę w Kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa,katedrę pw. św. Wojciecha,park Solidarności,czy też przejechać się ełcką kolejką wąskotorową. Atrakcją miasta jest również Plac Jana Pawła II z 5-metrowym pomnikiem papieża w centrum ( na pamiatkę wizyty papieża w tym mieście). Do zwiedzenia jest także Muzeum Kolejnictwa i Skansen Pszczelarski,niestety zabrakło nam czasu na odwiedzenie tych miejsc. Dla wędrowców wyznaczone są piesze i rowerowe szlaki turystyczne wokół miasta,z których najdłuższym jest szlak Michała Kajki ( 53km). W centrum Ełku jest pomnik Michała Kajki,który zasłynął pisaniem wierszy w języku polskim,w czasach,gdy było to absolutnie zabronione. Przez Niemców był określany jako "zatwardziały Polak".

Ruciane Nida

Święta Lipka, Danusia

Tu zajrzeliśmy tylko na chwilę w drodze powrotnej.Jest to miejsce,do którego chciałąbym kiedyś wrócić i dokładniej pozwiedzać okolicę np.leśniczówkę Pranie ,w której pisał swoje wiersze K.I.Gałczyński. Tym razem jednak czas nas gonił więc pospacerowaliśmy tylko po porcie jachtowym. Oczy aż się śmiały do zacumowanych jachtów i łódek,ale... czas w drogę!Eh Mazury!

Mazury, Danusia
2012-08-12

15 lipiec 2013 08:57

Pieknie opisane. Super miejsca.

14 lipiec 2013 22:45

Piękne regiony tylko tak daleko od nas.

14 lipiec 2013 21:10

No i dodam,że w Ełku toczy się akcja jednego z odcinków Rodzinki:-) Taka ciekawostka!

14 lipiec 2013 20:58

O tak,piosenka Szczepanika bardzo trafnie wpisuje się w mazurskie klimaty:-)

14 lipiec 2013 20:41

Ech Mazury Danusiu

nie byłem w Gietrzwałdzie

w leśniczówce Pranie podobało mi się

"dzień, gaśnie w szarej mgle,

sznur kormoranów w locie splątał się..."

zajrzę chyba dzięki Tobie do annałów i coś odkurzę

14 lipiec 2013 19:47

[cytuj autor='Walkowicz Tadeusz']Raz byłem na Mazurach, w Augustowie prowadziłem obóz OHP. Pracowaliśmy na torach w Puszczy Augustowskiej. Mile z Córką to wspominamy. Nie jest to kierunek naszych wyjazdów, choć miejsca opisywane przez Ciebie Danusiu są warte zwiedzenia. Pozdrawiam Tadek [/cytuj]

W Augustowie też byliśmy,ale u rodzinki,więc nie wstawiałam foteczek:-) A szkoda, że nie zrobiłam,bo jest tam piękne jezioro Sajno.

14 lipiec 2013 19:43

Wow!  ale fajnie podoba nam się

14 lipiec 2013 18:25

Ja też nieczęsto bywam na Mazurach,tym razem jakoś nam się udało i wyszła niezła wycieczka.Generalnie lubię podróże po całej Polsce:-) Mamy piękny kraj.

14 lipiec 2013 16:59

Ładnie i szczegolowo opisalaś Danusiu. A Mazury są piękne!!!

pięknie Danusiu , pięknie spędzilas czas. piekne opisy .

bedzie teraz mi latwiej w podrozy na Mazury .

Pozdrawiam Karol

PS.  czekamy na dalsze  twoje ciekawe wyprawy