Beskid Sądecki - pasmo Radziejowej

szczyt Radziejowej, Roman Świątkowski

Beskid Sądecki :

Jaworki-Rezerwat Biała Woda-przełęcz Rozdziela(803mnpm) - Szczob(936mnpm) - Hurcałki(938mnpm) - Syhła(935mnpm) -Kobylarka(956mnpm)-przełęcz Gromadzka, przełęcz Obidza(931mnpm)- Mały Rogacz(1162mnpm) - przełęcz Obrazek - Wielki Rogacz(1182mnpm)- przełęcz Żłobki(1106mnpm) - Radziejowa(1262mnpm) - Mała Radziejowa(1207mnpm)- przełęcz Długa(1161mnpm) -Złomisty Wierch Pd(1218mnpm)- Złomisty Wierch Pn(1226mnpm) - Wielka Przehyba(1191mnpm)- Przehyba(1175mnpm) - schr.PTTK Przehyba(1150mnpm)-Czeremcha(1124mnpm)-Sewerynówka(wodospad Zaskalnik)-Szczawnica.

, Roman Świątkowski

Pobudka rano, wsiadamy do Busa i kierujemy się na końcowy przystanek w Jaworkach skąd planujemy rozpocząć naszą wędrówkę po górach. Wieś Jaworki położona jest w dolinie Grajcarka u podnóża Małych Pienin na obszarze historycznym Ruś Szlachtowska. Po dotarciu w okolice Bacówki „Jaworki” obok którego stoi drogowskaz ze szlakami robimy pamiątkowe pierwsze zdjęcie i ruszamy. Na początek idziemy za szlakiem czerwonym i żółtym w kierunku Rezerwatu Biała Woda. Z Jaworek do rezerwatu wiedzie droga wzdłuż potoku. Mijamy Muzyczną Owczarnię i znaną z pocztówek murowaną Kapliczkę z drewnianym poszyciem dachu. Po 30 minutach docieramy do rezerwatu. W tym miejscu szlaki się rozdzielają, my kierujemy się za szlakiem żółtym przez rezerwat. Sam rezerwat biegnie wzdłuż potoku Biała Woda oraz przez wąwóz Międzyskały. Idzie się wygodną drogą co jakiś czas przekraczając drewnianym mostkiem szumiący potok, który tworzy na swojej drodze liczne progi, kaskady i wodospad. Oczywiście nie brakuje również malowniczych, ciekawych i urozmaiconych skał jak np. Bazaltowa Skała uznana za pomnik przyrody. Pogoda niczego sobie, słońce zaczyna przygrzewać, na niebie niewielkie chmurki, rozpoczynamy podejście na przełęcz Rozdziela 803mnpm, które wynagradza nam przez całe podejście super krajobrazem. Od tego miejsca podążać będziemy za szlakiem niebieskim w kierunku przełęczy Obidza. Odcinek szlaku w większości zalesiony. Po około godzinnym spokojnym i dość wygodnym marszu leśną drogą docieramy do przełęczy Obidza 931mnpm. Od tego momentu nasza wędrówka przebiegać będzie grzbietem Pasma Radziejowej. Obieramy kierunek: szczyt Mały Rogacz 1162mnpm, Wielki Rogacz 1182mnpm i ruszamy za znakami szlaku niebieskiego. Szlak zaczyna się po chwili piąć ostro do góry ale wynagradza nam cudowną panoramą Tatr i Pienin, przez jakiś odcinek naszej wycieczki będzie nam ten widok z małymi przerwami towarzyszył. Po dotarciu, chwila oddechu oraz łyk wody i ruszamy dalej, ale zmieniamy szlak na czerwony. Po godzinie dość męczącego marszu jesteśmy u celu, najwyższy szczyt Beskidu Sądeckiego – Radziejowa 1262mnpm. Kilka lat temu był to jeden z najmniej ciekawych szczytów, teraz dzięki zbudowanej drewnianej wieży widokowej stał się niemałą atrakcją. Na wieżę prowadzą strome schody, to co zastajemy na szczycie to po prostu najlepsza nagroda – takich widoków, aż trudno opisać, po prostu cudo. Na szczycie zostajemy przez jakiś czas, odpoczynek oraz jakieś jedzonko. Trzymając się szlaku czerwonego ruszamy ścieżką, dość wygodną w kierunku szczytu Wielka Przehyba 1191mnpm z małymi podejściami jak na Złomisty Wierch 1226mnpm. Dalej kierujemy się do schroniska PTTK na Przehybie. Obiadek i piwko, krótka przerwa aby doładować akumulatory. Zmieniamy szlak na kolor niebieski przez szczyt Czeremcha 1124mnpm schodzimy do Sewerynówki. Odcinek trasy urozmaicony w miarę wygodny, ciekawy. Ostatni odcinek wzdłuż potoku Pod Górami. Zatrzymujemy się pod przepięknym 5 metrowym wodospadem Zaskalnik. Jeszcze ok. 1 godziny marszu szlakiem niebieskim drogą asfaltową i zasłużony odpoczynek w Szczawnicy.

strumień Biała woda, Roman Świątkowski
zabytkowa kapliczka w Białej wodzie, Roman Świątkowski
2012-07-23

31 sierpień 2012 13:52

Pawłe zgadza się co do pogody i przejrzystości chociaż do ideału troszkę brakowało. Ale warto było.

31 sierpień 2012 13:24

Miałeś więcej szczęścia na Radziejowej niż ja ostatnio. Niewidziałem wtedy za wiele. Super wyprawa !!

31 sierpień 2012 12:31

Dziekuję Wszystkim za zainteresowanie moją wycieczką i zostawienie pamiątki w formie miłych słów.

Serdecznie Pozdrawiam

29 sierpień 2012 06:22

Super wyprawa.Uwielbiam takie widoki. Pozdrawiam.

28 sierpień 2012 23:30

Z rodzinką zawsze weselej tak trzymajcie 🙂

28 sierpień 2012 14:10

Serdecznie dziękuję Toju, Mokunko i Vincci za tak bardzo miłe słowa. Lubimy wycieczki więc wspólnie je realizujemy. Ale nie tylko ja z rodziną wyruszam na wędrówki np: Ania z Łukaszem i ich skarby, to tym najmłodszym należą się nagrody.

Również gorąco pozdrawiam

27 sierpień 2012 21:46

Romcio-super ! Jak zawsze fajnie, rodzinnie i ciekawie🙂)) Tojka ma racje jestes baaaardzo rodzinnym krajotroterem!

Ostatnio edytowany: 2012-08-29 15:35

27 sierpień 2012 18:25

Romku! Niezły kawałek pięknej trasy  w rodzinnym gronie przewędrowaliście - cudnie! Może Ania z Łukaszem pomyślą o jakiejś nagrodzie dla Ciebie, za najbardziej rodzinnego Krajtrotera ?🙂))

Pozdrawiam serdecznie

27 sierpień 2012 16:28

Super wycieczka i zdjęcia Romku.Bardzo mi sie podoba.A najwazniejsze to ze  wszystkie wycieczki spedzacie rodzinnie tak trzymać ! Pozdrawiam🙂