Góry Izerskie

, Wiktor

Dojechaliśmy do Przełęczy Szklarskiej w Jakuszycach, gdzie znajduje się siedziba biegu piastów. Wycieczkę po Górach Izerskich rozpoczęliśmy od wyruszenia czerwonym szlakiem w stronę schroniska Orle. Po drodze mijaliśmy różne skrzyżowania z trasami rowerowymi, których jest tu pełno. Zimą są to trasy narciarstwa biegowego. Gdy znaleźliśmy się podschroniskiem zaaciekawił mnie jego wygląd (schronisko można zobaczyc na zdjęciu). Okazało się że Orle powstało jako osada hutnicza. Na dachu budynku znajduje się wieżyczka w której umieszczony jest dzwon. Podobno wzywał hutników do pracy, gdy surówka była gotowa do wytopu.

Od pierwszego schroniska ruszyliśmy dalej czerwonym szlakiem w kierunku następnego – Chatki Górzystów. Po drodze minęliśmy rozległą halę Izerską i rezerwat ”Torfowiska Doliny Izery” stanowiący największy w polskich górach kompleks torfowisk. Gdy dochodziliśmy do Chatki Górzystów naszym oczom po drodze ukazały się betonowe murki. Z przewodnika dowiedziałem się, że schronisko jest pozostałością po dużej osadzie, jaka istniała tutaj jeszcze po II Wojnie Światowej. Lecz przygraniczne położenie i ciężkiewarunki życia spowodowały, że wieś szybko się wyludniła, a jedynym ocalałym busynkiem jest dawna szkoła, w której mieści się schronisko. Więc te betonowe murki to fundamenty dawnych budynków. W Chatce Górzystów polecam zjeśc pyszne naleśniki – ”firmowe danie zakładu”.

Góry Izerskie, Wiktor

Po obfitym posileniu się wspaniałymi naleśnikami z jagodami ruszyliśmy żółtym szlakiem na Rozdroże pod Kopą, a następnie szlakiem czerwonym przez Sine Skałki i Przednią Kopę. Gdy doszliśmy do asfaltu z ciekawości poszliśmy kawałek do góry wraz z czerwonym szlakiem do najwyżej położonej kopalni odkrywkowej w Europie. Jest to kopalnia kwarcu ”Stanisław”. Po obejrzeniu obiektu z daleka zawróciliśmy i asfaltem przeszliśmy 7,5 kilometra zielonym szlakiem do Przełęczy Szklarskiej, gdzie zakończyliśmy pieszą tułaczkę po Górach Izerskich. Pozdrawiam.