Śnieżka. Najwyższy szczyt Karkonoszy

4.7

Śnieżka (1602 m n.p.m.) to najwyższy szczyt Karkonoszy i całych Sudetów, a przy tym najbardziej charakterystyczne miejsce tego obszaru. Głównie ze względu na budynek Wysokogórskiego Obserwatorium Meteorologicznego IMGW w kształcie spodków, stojący na szczycie. Ponadto na szczycie znajduje się też barokowa Kaplica Św. Wawrzyńca. Dzięki spodkom Śnieżka jest dobrze rozpoznawalna i świetnie widoczna z wielu miejsc w Kotlinie Jeleniogórskiej i w samych Karkonoszach. Śnieżka należy do Korony Gór Polski.

Zdobywanie Śnieżki najlepiej rozpocząć w Karpaczu, co zajmie nam co najmniej 2,5 h. Można też skorzystać z Miejskiej Kolejki Linowej, którą wjedziemy na Kopę (1375 m n.p.m.), a dalej skorzystać z łatwej drogi śląskiej (szlak czarny). Przez Śnieżkę przebiega Droga Przyjaźni Polsko-Czeskiej, ponieważ tym grzbietem przebiega granica Polski z Czechami.

Szlaki na Śnieżkę

• Szlak niebieski, z Karpacza, przez schronisko Samotnia, schronisko Strzecha Akademicka, Równię Pod Śnieżką, trasa długa, ale łatwa, po drodze zobaczyć można Kościółek Wang, około 3 h
  • Szlak czerwony, z Karpacza, przez dolną stację wyciągu, schronisko Nad Łomniczką, Wodospad Łomniczki, Przełęcz Pod Śnieżką, około 3,5 godziny
  • Wyciąg krzesełkowy na Kopę, z Karpacza, 15 minut, dalej pieszo szlakiem czarnym, 30 minut

Nasza trasa na Śnieżkę niebieskim szlakiem z Karpacza

Na Śnieżce byliśmy w 2014 roku. Plan zdobycia Śnieżki na wypadzie w Karkonosze rodził się powoli w mojej głowie na długo przed tym, zanim wyruszyliśmy na wakacje. Najpierw nieśmiało, potem już głośniej zaczęłam o tym mówić, ale do końca nie było to realne. Szczególnie, że wcześniej pod wodospad Podgórnej 5-letnia wówczas Dominika nie miała wielkiej ochoty podchodzić. Ale tak zmobilizowaliśmy dzieci, że w piątek rano, przy pięknej pogodzie, postanowiliśmy zaatakować ten najwyższy szczyt Karkonoszy. Jak podjechaliśmy do Karpacza i podeszliśmy pod kościółek Wang, Dominika już się zmęczyła, bo upał był od samego ranka. Dopadły mnie czarne myśli, ale nie wolno się poddawać. Zapał był, cukierki w nagrodę, obietnic co nie miara i idziemy. Poskutkowało!

Kościółek Wang
Szlak na Śnieżkę

Nasza młodsza zebrała w sobie nieoglądany dotąd pokład sił i szła. Jedną z nagród, jak się okazało najważniejszą dla mojego dziecka, było pomalowanie paznokci za chodzenie bez noszenia. Najpierw 1/4 drogi, która później dziwnie stała się jakąś 1/8. Długi postój... nie pierwszy, nie ostatni. Mieliśmy ze sobą krokomierz, który narastał z każdą chwilą. Najgorszy dla nas okazał się odcinek spod Strzechy Akademickiej do Domu Śląskiego. Potem zaatakowaliśmy ostrym podejściem pod górę i jest! Śnieżka zdobyta! Gratulacje i całusy! Krokomierz naliczył 13.400 kroków! Zajęło nam to 4 godziny, całkiem sporo. W sumie tylko niewielki kawałek Dominika spędziła na baranie, należą jej się wielkie gratulacje zresztą obiecałam jej pochwałę na Polskich Szlakach!

Ze Śnieżki już schodziliśmy drogą bardziej płaską, do okółka. Dominika padła ze zmęczenia i trochę przysnęła, więc pod Domem Śląskim przysiedliśmy, żeby Łukasz tobołka nie musiał nosić zbyt długo i zrobiliśmy sobie piknik z Natalką. Potem już na nóżkach poszliśmy dalej, znów przez Schronisko Samotnię. To miejsce poza samą Śnieżką podobało mi się najbardziej. Szlak w tym miejscu jest bardzo malowniczy. Od ławeczek do kościółka Wang już z nogi na nogę się tułaliśmy. Nie tylko Dominika, ale wszyscy mieliśmy dość, po kamieniach nogi odbite, brzuchy wytrząśnięte. Ale wreszcie koniec, w sumie 30 tys. kroków, prawie 8 godzin w trasie, 9 km. Ale mega szczęśliwi wykonaliśmy najtrudniejszy plan na tej wyprawie!

A i pogoda nam odpłaciła za trud, bo Śnieżka, która w roku około 300 dni jest zamglona i zachmurzona, czyli prawie zawsze, była podczas naszej wycieczki na czyściutkim niebieskim tle błękitu nieba. A i huraganowe wiatry zwykle na Śnieżce, tylko chciały nam urwać głowy, ale nie urwały 🙂

Mapka z trasą niebieskim szlakiem

Poniżej zostawiam mapkę z naszą trasą na szczyt. W zasadzie cały czas niebieskim szlakiem.

Nasze wejście na Śnieżkę w liczbach:

• Liczba kroków na szczyt: 13.400
  • Czas wejścia na szczyt: 4 godziny
  • Liczba kroków ogółem: 30.000
  • Całkowity czas przejścia: 8 godzin
  • Całkowity dystans: 18 km

Zobacz nasz tekst Góry w Polsce. Najpiękniejsze szczyty

Schronisko Samotnia

Pogoda na Śnieżce

Śnieżka stanowi świetny punkt widokowy, z którego przy dobrej pogodzie zobaczymy miejsca oddalone nawet o 200 km. Inną sprawą jest, że jest bardzo kapryśną górą i około 300 dni w roku jest zamglona i zachmurzona, dlatego najlepszy okres na jej zdobywanie to lato, wtedy wszyscy chętni jej spenetrowanie spotykają się tłumnie na szlakach i na szczycie. Co jeszcze warto wiedzieć o Śnieżce, to fakt, że panuje na niej dość ostry klimat, jest znacznie chłodniej niż u jej podnóża i do tego zawsze wieje silny wiatr, czasem wręcz huraganowy. To najwybitniejszy szczyt w Polsce, co oznacza, że najwyżej wznosi się spośród otaczających go wzniesień.

Karkonosze

Informacje praktyczne

Cały rok całą dobę

ul. Na Śnieżkę, Karpacz

Noclegi w Karpaczu

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.
Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com

Mapa z zaznaczonymi atrakcjami

i szczyt Śnieżki
Nad Samotnią

Zostaw swój email, a będziesz otrzymywać informacje o ciekawych miejscach w Polsce.

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego portalu i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto w naszym portalu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!

Wasze oceny i opinie

(4.7 głosów: 403)
Twoja ocena
Piękne choć zatłoczone miejsce.

Jest jeszcze jedno podejscie przez Pielgrzymy i Słoneczniki, z cudnym widokiem na Kocioł Małego i Wielkiego Stawu. Tylko prawdziwy turysta idzie na nogach od samego początku do końca.

Śnieżki jeszcze nie zdobyłam ;-)

mariusz

Uwielbiam.To jest moje najukochańsze miejsce na świecie;ai  warto dodać;że opodal w Kotle gdzie przycupnęła Samotnia znajdziecie Serce Gór-najpiękniejszy i najbardzie niesamowity zakątek;gdzie myśli,marzenia i;nadziej i radość splatają się w jedno;gdzie człowiek odnajduje ukojenie i spokój;gdzie w pełni zespala się z Magią Gór. Kto odwiedzi to miejsce-nigdy już nie będzie taki sam-Karkonosz na Wieki uwięzi Go w swoim królestwie;i od tej pory zawsze będziecie myśłami wracać do tego Miejsca...

Śnieżka to miejsce kultowe, warto tutaj być po prostu. I to najlepiej przedeptać jedną z tras pieszych, daje to ogromną satysfakcję, a i gwarantuje piękne widoki i niezwykłą przygodę!